نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدیسناد, فرخندهfa_IR
dc.contributor.authorهاشمی, سیدجلالfa_IR
dc.contributor.authorمرعشی, سیدمنصورfa_IR
dc.contributor.authorصفایی مقدم, مسعودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T13:00:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T13:00:59Z
dc.date.available1399-07-09T13:00:59Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T13:00:59Z
dc.date.issued2020-08-22en_US
dc.date.issued1399-06-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-09en_US
dc.date.submitted1398-04-18fa_IR
dc.identifier.citationدیسناد, فرخنده, هاشمی, سیدجلال, مرعشی, سیدمنصور, صفایی مقدم, مسعود. (1399). بررسی مبانی فضایل فکری با تاکید بر آراء لیندا زگزبسکی.  پژوهشهای معرفت شناختی, 9(19), 213-229.fa_IR
dc.identifier.issn2423-4982
dc.identifier.issn2423-7442
dc.identifier.urihttp://aadab.iauctb.ac.ir/article_674587.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/432810
dc.description.abstract«فضایل فکری» ویژگی‌های پایدار نفس هستند که در دستیابی به معرفت به کار می‌آیند در رویکرد نوینِ معرفت‌شناسی فضیلت‌محور، بر ارزش معرفتی فضایل فکری بسیار تأکید شده است. معرفت‌شناسان فضیلت‌محور معتقدند که جایگاه شناختی یک باور ویژگی‌های معینی (فضایل فکری) از عامل است و در فرآیند معرفت تنها با کاربرد آن‌ها می‌توان به حقیقت دست یافت. با وجود این در بینِ نظریه‌پردازان آن در خصوص ماهیت عمومی فضایل فکری اختلاف‌نظر وجود دارد، به‌گونه‌ای که برخی، همچون سوسا آن را قوای معرفتی می‌دانندکه افراد در اثر کاربردِشان به نحو قابل‌اعتمادی می‌توانند باورهای صادق به دست آورند و برخی دیگر چون زگزبسکی آن‌ها را خصوصیات شخصیتی فکری دانسته که زیر مجموعه‌ای از فضایل اخلاقی‌اند. این مقاله درصدد است با رویکرد تحلیلی از منظر هر دو نگرش به ماهیت فضایل فکری بنگرد. در حالی که وثوق‌گرایان شناختی، فضایل فکری را نوعی توانایی‌های شناختی طبیعی تلقی می‌کنند؛ تحلیل‌ها نشان می‌دهند که تا جایی که مفهوم تحسین در تحلیل شناختی عامل‌ها ضروری است، و برخورداری از فضیلت و توسعۀ آن عمدتاً خارج از کنترل عامل شناختی است، نظریۀ فضیلت به عنوان مهارت، و فهم فضیلت‌ها به عنوان توانایی‌های شناختی طبیعی را بهتر که رد کنیم و بپذیریم رویکرد شخصیت‌محور با قائل شدن دو مؤلفۀ انگیزش و قابلیت اعتماد برای فضایل فکری و وجود فضیلت به‌عنوان یک ویژگی شخصیتی قابل تحسین که به میزان کافی تحت‌کنترل عامل شناختی است، تبیین مناسب‌تری از ماهیت فضایل فکری باشد.fa_IR
dc.format.extent566
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیfa_IR
dc.relation.ispartof پژوهشهای معرفت شناختیfa_IR
dc.subject"فضایل فکری"fa_IR
dc.subject"موثق گرایی شناختی"fa_IR
dc.subject"مسئولیت گرایی شناختی"fa_IR
dc.titleبررسی مبانی فضایل فکری با تاکید بر آراء لیندا زگزبسکیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاهfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشگاه شهیدچمران اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue19
dc.citation.spage213
dc.citation.epage229


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد