افلاطون و خاستگاههای فلسفه زبان
(ندگان)پدیدآور
طالب زاده, سیدحمیدشجاعی جشوقانی, مالکنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
فلسفه معاصر(بویژه فلسفه تحلیلی) را در قیاس با فلسفه های «وجود» محور و«شناخت» محور، فلسفه ای« زبان» محور دانسته اند .با این وجود می توان خاستگاههای تاملات فلسفی در باب زبان را در تاریخ فلسفه دنبال کرد. نخستین تاملات فلسفی جدی در باب زبان در محاورات افلاطون وبیش ازهمه در محاوره کراتیلوس به چشم می خورد. وی در این محاوره ، به نقادی دودیدگاه عمده درباب رابطه زبان وحقیقت، یعنی دیدگاه طبیعت گرایی افراطی و قراردادگرایی افراطی با بهره گیری از اتیمولوژی وبویژه با اتکاء به نظریه صور(مثل) خویش می پردازد. افلاطون ، وصول به ماهیت اشیاء و ایدهها از طریق بررسی واژهها(دیدگاه کراتیلوس)را نمی پذیرد و این راه وصول را نه راهی زبانی، که فراتر اززبان دانسته و تلقی او فرسنگ ها از این گزاره ویتگنشتاینی دور است که ، «مرزهای هستی ما همان مرزهای زبان ماست»
کلید واژگان
افلاطونفلسفه زبان
طبیعت گرایی
قراردادگرایی
اتیمولوژی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهراندانشجوی دکتری فلسفه معاصر دانشگاه تهران
شاپا
2423-49822423-7442




