دوره 5, شماره 11
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نقش خدا در نظام معرفتشناسی دکارت و اوگوستینوس
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2016-03-20)در نظام فلسفی دکارت خدا نقشی محوری ایفا میکند. برای تضمین اعتبار معرفتی که تأملگر دکارتی بهدست میآورد، اثبات وجود خدایِ غیر فریبکار ضروری است. به عقیده دکارت، وجود چنین خدایی را نه بهواسطۀ حواس ـکه گاه ما را میفریبد ...
-
ادراک شنیداریِ متافیزیکی از منظر ملاصدرا
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2016-03-20)در تلقی نگارنده، ادراک شنیداریِ متافیزیکی، بهعنوان یکی از محمولات فلسفی، ادراکی است که عامل غیر مادی و غیر فیزیولوژیک بهمثابه تمامکننده ادراک شنیداری در آن حضور دارد. در آثار فیلسوفان مسلمان بهطور عام و در آثار ملاصدرا ...
-
معرفتشناسی حکمت نبوی در فلسفه سینایی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2016-03-20)مراد از «حکمت نبوی» در اینجا نظام فکری و فلسفیای است که معتقد است پیامبر و فیلسوف نور معرفتشان را از مشکات و منبع واحد میگیرند و معرفت یقینی فقط از آن منبع افاضه میشود. بنابراین، در این نوشتار کیفیت دستیابی به این معرفت ...
-
پدیدارشناسی معناگرا با موردشناسی الهیات سیستماتیک
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2016-03-20)یکی از مکاتب جدید فلسفی، مکتب پدیدارشناسی است. بر اساس دیدگاه محوری این مکتب، تنها فنومن یا پدیدارهای امور متعلق شناسایی هستند. در مقاله حاضر نسبت مکتب پدیدارشناسی با مقوله معناداری بررسی می شود و بررسی خواهد شد که آیا ...
-
عرفان بهمثابه یک معرفت علمی مقایسه دیدگاههای قونوی و امام خمینی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2016-03-20)بنا بر قول مشهور، هر علمی نیاز به موضوع دارد و بحث از موضوع یک علم، برای تعین و تشخص آن علم، امری ضروری است. از اینرو، موضوعات علم در خود آن علم مورد بررسی قرار نمیگیرند و این مهم بر عهده فلسفه آن علم است. اما علم بودن ...



