مرور پژوهشهای معرفت شناختی بر اساس عنوان

در حال نمایش موارد 1 - 20 از 126

  • احتیاج معلول به علت در اندیشه ابن سینا 

    نجفی افرا, مهدی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-05-21)
    ابن سینا با اینکه مناط احتیاج را امکان می داند، اما از امکان، تساوی نسبت به وجود و عدم را اراده نمی کند، بلکه از آن به واجب بالغیر یا امری که در تحقق وابسته به غیر است، یاد می کند. براین مبنا معتقد است که نه تنها حدوث نمی ...

  • ادراک حسی،تخیل و حافظه در نظام فکری آگوستین 

    شهر آیینی, سیدمصطفی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    آگوستین مانند هر فیلسوف مسیحی دیگری در سده‌های میانه،‌ اولین و اصلی‌ترین دغدغه‌اش نه فلسفه‌ورزی بلکه دین‌داری است. روشن است که آنچه در دین اصل است ایمان به خداست نه شناخت نظری او؛ اما برای هر دین‌داری بایسته است که در پیِ ...

  • ادراک شنیداریِ متافیزیکی از منظر ملاصدرا 

    صلواتی, عبدالله؛ شایان‌فر, شهناز (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2016-03-20)
    در تلقی نگارنده، ادراک شنیداریِ متافیزیکی، به‌عنوان یکی از محمولات فلسفی، ادراکی است که عامل غیر مادی و غیر فیزیولوژیک به‌مثابه تمام‌کننده ادراک شنیداری در آن حضور دارد. در آثار فیلسوفان مسلمان به‌طور عام و در آثار ملاصدرا ...

  • ادراک، معیار تبیین رابطه نفس و بدن در فلسفه برگسون 

    اسلامی, مهدی؛ اکوان, محمد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2019-05-22)
    ساختمان فلسفه برگسون به دو بخش مجزای حقیقت و مجاز یا روح و ماده منقسم می گردد که در واقع با توسل به قوه شهود هر دو یکی هستند اما با رجوع به هوش، شبح این دوگانگی بصورت سوبژکتیو بر ذهن ما متبادر می گردد. به عقیده برگسون ماهیت ...

  • ادله تجرد نفس از دیدگاه فخر رازی 

    خادم جهرمی, حامده؛ سعیدی مهر, محمد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2013-08-23)
    ماهیت نفس و تجرد آن همواره یکی از چالشی ترین مباحث در آرای فلسفی و کلامی بوده که در این نوشتار این موضوع از دیدگاه فخر رازی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فخر رازی در آثار متعدد خود به شیوه ای متفاوت و گاه متناقض در ...

  • ارتباط بین فهم و زبان دراندیشه ویتگنشتاین و گادامر 

    فضلی, قاسم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2015-03-21)
    ویتگنشتاین متأخر و گادامر معتقدند فهم متضمن کاربرد است. در اندیشه­ آنها، حضور ِ«دیگری» در فهم راستین نمایان می­شود. ویتگنشتاین برآن است که ما نمی‌توانیم هیچ شکل زندگی خاصی را مستقل از شکل­های دیگر زندگی بفهمیم. گادامر نیز ...

  • اصل عدم قطعیت در تصویر فلسفی و الهیاتی 

    تورانی, اعلی؛ احمدی, منیر سلطان (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2013-03-21)
    اصل عدم قطعیت ورنر هایزنبرگ با رویکرد حاکمیت قانون احتمال در جهان در یک نگاه فلسفی و الهیاتی مسائل مهمی را پیش روی ما می‌نهد. از جمله آن که اولاً رابطه آن با قانون علّیت بر چه نحو است؟ ثانیاً چه تعاملی میان عدم قطعیت و ...

  • اعتبارسنجی ادراکات عقلی از منظر غزالی 

    میرعبداللهی, سید باقر (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2015-03-21)
    اینمقالهبهموضوعاعتبارسنجیادراکاتعقلیومراتبشناختازنظرغزالی،کهنقطهعزیمتنزا ...

  • اعتباریات درفلسفه اخلاق علامه طباطبائی و مقایسه آن با رویکرد ناشناخت گرایی درفرا اخلاق 

    رحمتی, انشاءاله؛ حیدریان, لیلی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    نظریه اعتباریات علامه با نظریه ناشناخت‌گرایی در فرا اخلاق، از این حیث که هر دو جزء احکام انشایی هستند وجه تشابه دارد، ولی علامه برخلاف ناشناخت‌گرایان انشایی بودن را به معنی «بی‌معنی بودن» نمی‌دانند.در نظریه ناشناخت‌گرایان، ...

  • الهامات قدسی و القائات شیطانی از دیدگاه ملاصدرا 

    طاهری, سیدصدرالدین؛ فریدی خورشیدی, منا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-05-21)
    نفس انسانی، در طی قوس صعود، بر مبنای حرکت جوهری و اشتدادی خود، به مرتبه‌ای دست می‌یابد که آماده دریافت انواع خطورات می‌گردد. «خاطر» بر دو نوع است. دسته‌ای الهی است که از جانب خداوند بر قلب آدمی وارد می‌گردد که «الهام» نامند ...

  • امراصیل، مختصات وجود شناختی و معرفت شناختی آن در فلسفه سهروردی 

    طاهری, سید صدرالدین؛ شکیبایی, احمد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2014-05-22)
    در بررسی‌های انجام شده پیرامون تعیین امر اصیل در نظر شیخ ‌اشراق، برخی قائل به اصالت ماهیت و برخی قائل به اصالت نور یا اصالت شهود شده‌اند، برخی این بحث را لفظی دانسته‌اند و گاه نیز سهروردی اصالت وجودی معرفی شده است. ولی به ...

  • امکان رویکردی تلفیقی در معناشناسی اوصاف الهی 

    قربانی, قدرت الله (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2020-08-22)
    رویکردهای مختلفی درباب معناشناسی اوصاف الهی وجود دارند که تلاش دارند به شیوه معناداری درباره خدا و اوصاف او سخن گویند. از جمله انها می‌توان به رویکردهای تشبیه انگاری، تنزیه انگاری، زبان نمادین، حمل تمثیلی، زبان کارکردی و ...

  • انسجام اخلاقی و موازنه متأملانه گسترده 

    محمدی منفرد, بهروز (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2017-03-21)
    در دهه­های اخیر، شاهد سطحی از انسجام­ اخلاقی با عنوان «موازنه متأملانه گسترده» هستیم که از درجه اعتماد بالاتری نسبت به سطح محدود انسجام اخلاقی برخوردار است؛ زیرا برای توجیه یک باور اخلاقی، علاوه بر انسجام آن با باورهای ...

  • آموزش تفکر به مثابه نوشتار؛ براساس نقد دریدا از خوانش فوکو در رابطه بین عقل و جنون در کوگیتو دکارت 

    کریم زاده, بهمن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2022-02-20)
    مفهوم تفکر و اندیشیدن یکی از مسائل مهم معرفت شناسی است که فیلسوفان و معرفت شناسان از دیرباز تا کنون دیدگاه های گوناگونی درباره چیستی تفکر و چگونگی ارتباط آن با عقل ابراز داشته اند. در این نوشتار، ما به بازسازی مفهوم تفکر ...

  • ایمان ضد واقع گرایانه ی کیوپیت و نقد ان از منظر دیویس 

    علی زمانی, امیرعباس؛ هاشمی, فاطمه سادات (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-12-21)
    دان کیوپیت یک مسیحی ضدواقع¬گراست. او خدای سنتی واقع¬گرایانه را قبول ندارد و می¬گوید زمانی مردم، خداوند را وجودی واقعی و عینی می¬پنداشتند که در یک جهان نامرئی وجود داشت ولی ما امروزه پی برده¬ایم که خداوند همان ارزش¬هایی است ...

  • ایمان گروی اعتدالی ابن حزم، طریق تحصیل باورهای دینی 

    مرادی, محمدرضا؛ جلالی, علی رضا؛ علمی, قربان؛ مهدوی نژاد, محمدحسین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2018-03-21)
    ابن حزم اندلسی دو رویکرد به مسألة معرفت شناسی دارد. رویکرد اول مبتنی بر منطق ارسطویی است و رویکرد دوم بر مبانی فکری ظاهریه استوار است. تأکید او در رویکرد اخیر، بر طریق چهارم از راه­های تحصیل معرفت است. بر­اساس­آن آدمی با ...

  • بازخوانی نظریه علم دینی جوادی آملی در پرتو اندیشه علامه طباطبایی 

    اسدی, محمد رضا؛ لواسانی, سید سعید (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2016-09-22)
    نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی یکی از جدی‌ترین نظریات حوزه معرفت و علمی است که در سال‌های اخیر بیان شده است. صرف‌نظر از موافقت یا مخالفت با کل یا بعض اجزای این نظریه، هر کس در این حوزه فعالیت می‌کند ناچار است اطراف و ...

  • بازسازی استدلال خطای ادراکی برای اثبات نظریه وجود ذهنی با نظر به ادله نظریه داده های حسی 

    میررحیمی, فاطمه؛ سعیدی مهر, محمد؛ کریم زاده, امید (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2020-08-22)
    یکی از نظریه های مطرح در وجودشناسی فلسفه اسلامی نظریه وجود ذهنی است. فیلسوفان مسلمان دلایل متعددی بر له این نظریه ارائه داده اند که عمدتاً بر پایه ادراک معدومات شکل گرفته است. در مباحث فلسفه ادراک حسی معاصر، نظریه های ...

  • بدن و رابطۀ آن با علم و ادراک از منظر ملاصدرا 

    حسن پور, علیرضا؛ امامی, زهرا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2017-03-21)
    فیلسوفان اسلامی،‌ به­خصوص مشائیان، براساس تبیینی که از رابطۀ نفس و بدن و ماهیت این دو به­دست می­دهند، علم و ادراک را فعل نفس و نه بدن می‌دانند. از نظر ایشان، علم نفس به بدن از سنخ علم حصولی است. اما براساس دیدگاه ملاصدرا ...

  • بررسی اعتبار شهود عرفانی و امکان توجیه معرفتی آن با نظریة وثاقت گروی بر پایة آراء صدرالمتألهین 

    احمدی سعدی, عباس (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2022-02-20)
    ارزش واعتبار معرفت شناختی آگاهی و معرفت شهودی همواره مورد بحث و نظر فلاسفه و عرفا بوده است . اما از منظر معرفت شناسی- به معنای عام آن یعنی مباحث اپیستمولوژیک یا معرفت شناسی پیشینی - جای این پرسش هست که چرا و به کدام دلیل ...