مرور پژوهشهای معرفت شناختی بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 20 از 126

  • احتیاج معلول به علت در اندیشه ابن سینا 

    نجفی افرا, مهدی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-05-21)
    ابن سینا با اینکه مناط احتیاج را امکان می داند، اما از امکان، تساوی نسبت به وجود و عدم را اراده نمی کند، بلکه از آن به واجب بالغیر یا امری که در تحقق وابسته به غیر است، یاد می کند. براین مبنا معتقد است که نه تنها حدوث نمی ...

  • مرگ و ابدیت از دیدگاه مولوی 

    شجاری, مرتضی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-05-21)
    مولوی در تعبیراتی که از مرگ آورده، گاهی آن را امری ناپسند و گاهی مطلوب و پسندیده توصیف کرده است. از نظر وی حقیقتِ آدمی، روح اوست که مدّتی در بدن محبوس گشته است. کسی که غافل از این معنی است؛ یعنی خود را بدن مادی می‌پندارد، ...

  • تناسخ و مسخ در حکمت متعالیه 

    ارشد ریاحی, علی؛ صباغان, افسانه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-05-21)
    در این مقاله سازگاری قول به استحاله تناسخ و اعتقاد به مسخ در حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفته است به این منظور ضمن تعریف و ذکر اقسام تناسخ، محذوراتی که موجب شده است فلاسفه حکمت متعالیه تناسخ را محال بدانند، جمع آوری شده ...

  • مسئله وجود از منظر شیخ اشراق 

    افشار کرمانی, عزیزاله (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-05-21)
    سهروردی آنچه را در خارج تحقق دارد هویت می نامد. این هویت عین تشخص و فرد بودن است. ذهن پس از یافتن این امر خارجی آن را به دو مفهوم عقلانی وجود و ماهیت تحلیل می کند. سهروردی وجود و ماهیت و سایر مفاهیم فلسفی را انتزاعی عقلانی ...

  • الهامات قدسی و القائات شیطانی از دیدگاه ملاصدرا 

    طاهری, سیدصدرالدین؛ فریدی خورشیدی, منا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-05-21)
    نفس انسانی، در طی قوس صعود، بر مبنای حرکت جوهری و اشتدادی خود، به مرتبه‌ای دست می‌یابد که آماده دریافت انواع خطورات می‌گردد. «خاطر» بر دو نوع است. دسته‌ای الهی است که از جانب خداوند بر قلب آدمی وارد می‌گردد که «الهام» نامند ...

  • اعتباریات درفلسفه اخلاق علامه طباطبائی و مقایسه آن با رویکرد ناشناخت گرایی درفرا اخلاق 

    رحمتی, انشاءاله؛ حیدریان, لیلی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    نظریه اعتباریات علامه با نظریه ناشناخت‌گرایی در فرا اخلاق، از این حیث که هر دو جزء احکام انشایی هستند وجه تشابه دارد، ولی علامه برخلاف ناشناخت‌گرایان انشایی بودن را به معنی «بی‌معنی بودن» نمی‌دانند.در نظریه ناشناخت‌گرایان، ...

  • نقش خدا در اندیشه افلاطون 

    اکوان, محمد؛ سیاقی, بهاره سادات (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    بی شک مقوله خدا مهمترین و سوال برانگیزترین مقوله ای است که در طول تاریخ، ذهن بشر را به خود مشغول داشته است. در این میان فلسفه نیز از این امر مستثنی نیست. در فلسفه الهی افلاطون که هدف از آن وصول به اصلی است الهی و غیرمحسوس ...

  • فلسفه مابعدالطبیعه در نظام سینوی ( براساس بازخوانی مقالهاول الاهیات شفا) 

    طاهری, سیدصدرالدین؛ سلیمان میگونی, معصومه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    گرچه بحث از رشته فلسفی مستقلی تحت عنوان متافلسفه (Metaphilosophy) پیشینه چندانی ندارد، وبویژه بعد از تاملات جدی کانت در باب هویت معرفتی فلسفه آغاز ودر دهه 1960 به عنوان یک موضوع جدی طرح شده است. اما از همان آغاز ظهورتفکر ...

  • بررسی و تحلیل ماهیت جسم از دیدگاه مشاء و اشراق 

    شانظری, جعفر؛ عزیزی, حسن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    فهم و تعریف حقیقت جوهر جسمانی یکی از مسائل بنیادین فلسفه است که فیلسوفان مسلمان به آن توجه کرده اند. ابن سینا به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان مشایی تعریف مشهور از جسم را مورد تحلیل وبررسی قرار داده و تعریف جدیدی از آن ...

  • تبیین رویکرد شهودی ملاصدرا در در ادراک عقلی 

    رضا زاده جودی, محمدکاظم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    ادراک عقلی یکی از سه ادراک اصلی انسان یعنی ادراک خیالی و حسی است. ملاصدرا بر این باور است که این نوع ادراکات در اثر تحول ذاتی نفس و ارتقاء به مراتب بالاتر هستی و اتحاد با عقل فعال یا مثل افلاطونی حاصل می شود که ممکن است ...

  • ادراک حسی،تخیل و حافظه در نظام فکری آگوستین 

    شهر آیینی, سیدمصطفی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-08-22)
    آگوستین مانند هر فیلسوف مسیحی دیگری در سده‌های میانه،‌ اولین و اصلی‌ترین دغدغه‌اش نه فلسفه‌ورزی بلکه دین‌داری است. روشن است که آنچه در دین اصل است ایمان به خداست نه شناخت نظری او؛ اما برای هر دین‌داری بایسته است که در پیِ ...

  • فلسفه برای کودکان ، رشد تفکر سنجش گرانه 

    فرج الهی, مهران؛ مصطفوی, سیده مریم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-11-21)
    این نوشتار برآن است تا رویکردی نوین در امر تعلیم و تربیت و مسائل مرتبط با آن را مورد بررسی قرار دهد . علی الخصوص آموزش تفکر سنجشگرانه به کودکان و نوجوانان که در گستره ی تعلیمات فلسفه برای کودکان قرار میگیرد. یکی از مباحث ...

  • پژوهشی تطبیقی درباره وحدت وجود از دیدگاه مولوی و اسپینوزا 

    صفائی هوادرق, مهناز؛ حلبی, علی اصغر (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-11-21)
    وحدت وجود یکی از گسترده ترین مفاهیمی است که ریشه در مکاتب بسیار کهن بشری دارد. گستردگی این مفهوم مانع از یافتن معنایی واحد در میان مشرب های فکری است و دست یابی به نظریه ای مبتنی بر حقیقتی که تفاوت های لفظی و ظاهری این مفهوم ...

  • عرفان و خرد شرقی در اندیشه و آثار حکیم اقبال لاهوری 

    سرحدی, مسعود؛ سالاری, عزیزالله (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-11-21)
    علامه اقبال لاهوری، با تکیه بر نظام فکری خویش ( حکمت خودی)، بر خرد شرقی مشرق زمینیان و مسلمانان پای فشرده، خرد غربی و فلسفه‌های مادی گرا، انسان‌مدار و پوچ انگارانه آنان را به چالش می‌کشد. حکمت او آمیزه‌ای از برهان، عرفان، ...

  • نگاه زیبا شناسانه در آراء تربیتی وایتهد 

    زیباکلام, فاطمه؛ قاسمی, مریم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-11-21)
    آلفرد نورث وایتهد فیلسوف، فیلسوف سرشناس قرن بیستم در کتاب اهداف تعلیم و تربیت خویش، که نویسندگان برای تحقیق در این مقاله بر آن تمرکر کرده‌اند، زیبایی‌شناسی و هنر را پا به پای تعلیم و تربیت مطرح می‌کند. تعریفی که وایتهد از ...

  • سقراط سوفسطایی 

    فتحی, حسن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-11-21)
    سقراط را امروز فیلسوفی می‌شناسیم که مخالف بنیادی جریان سوفسطایی‌گری نیمه‌ی دوّم قرن پنجم پیش از میلاد و سرسلسله‌ی سنت فلسفی‌ای است که افلاطون و ارسطو رواج داده‌اند و در سرتاسر تاریخ فلسفه با تغییرات و تعدیل‌هایی به حیات ...

  • بررسی نظریه تقدم نفس بر بدن از نگاه ملاصدرا و علامه مجلسی 

    کطائیان, سیده مریم؛ ملایری, موسی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-11-21)
    کسب علم ودانش ازبهترین ویژگی های آدمی است که روایات متعددی تحصیل آن را واجب وسبب کمال انسان دانسته اند. اما نکته ای که قابل توجه است اینکه ازکدام دانش آغازو به کدام مجهول بپردازیم. بی شک ضروری ترین نوع معرفت برای انسان، ...

  • گفتمان عقل و دین در توصیف خدا در قرون وسطی 

    اکوان, محمد؛ کاتوزی, مریم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-12-21)
    دوران قرون وسطی،با وام گیری از فضای فکری یونان باستان و همچنین بهره گیری فراوان ازآموزه های مسیحیت،ترکیبی بی بدیل از آمیزش دین و فلسفه ارائه داد که در نوع خود یگانه بود. اینکه فلسفه چه واکنشی در مقابل ورود آموزه های دینی ...

  • بررسی کارکرد تقویمی اگو در پدیدار شناسی استعلایی هوسرل 

    یزدانی, عباس؛ پاک نهاد, مهدی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-12-21)
    بخش عمده ای از تلاش های هوسرل در توصیف نحوه عملکرد آگاهی، به بحث اگو و چگونگی کارکرد تقویمی آن اختصاص یافته است. هدف این نوشتار این است که نقش اگو در پدیدارشناسی استعلایی هوسرل و جایگاه محوری آن به عنوان «قطب این¬همان اعیان ...

  • فلسفه تربیت بدنی با رویکرد اسلامی 

    گرگین, باقر؛ خسرو پناه, عبدالحسین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, 2012-12-21)
    جایگاهی که در معارف اسلامی اعم از قرآن و سنت و تحلیل‌های اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان، برای تربیت‌بدنی در نظر گرفته می‌شود، فلسفۀ تربیت‌بدنی در مبانی اسلامی را سامان می‌بخشد. هر کدام از مکتب‌های فکریِ غرب برای تربیت‌بدنی ...