• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه سواد سلامت
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه سواد سلامت
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سواد سلامت در کارکنان آموزش و پرورش استان کرمان

    (ندگان)پدیدآور
    شجاعی باغینی, مهدیهشجاعی باغینی, صدیقهناصری بوری آبادی, طاهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    315.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: سواد سلامت یکی از اجزای مهم سلامت همگانی بوده، به توانایی افراد برای حفظ و ارتقا سطح سلامت خود و دیگران می پردازد. به دلیل تاثیر عمده معلمان بر چگونگی سطح سواد جامعه، هدف این مطالعه بررسی سواد سلامت در کارکنان آموزش و پرورش استان کرمان بود.   روش بررسی:در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش معلمان آموزش و پرورش استان کرمان بود که با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران و با سطح اطمینان 95%، 378 نفر به عنوان نمونه انتخاب و داده ها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس گردآوری گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایران (HELIA) بود، که در مطالعات دیگران، تایید روایی و پایایی شده است. داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها:اکثر جامعه مورد مطالعه را زنان (85%) با مدرک تحصیلی لیسانس (52%) تشکیل می داد. اکثر افراد، اطلاعات مورد نیاز را ازطریق کادر بهداشت و درمان (26%) و اینترنت (21%) کسب می نمود. رتبه سواد سلامت در بعد مهارت خواندن با میانگین (59/90%) در سطح نه چندان کافی، دسترسی به اطلاعات (74/40%) در سطح کافی، فهم و درک اطلاعات (65%) در سطح نه چندان کافی، ارزیابی اطلاعات (46/50%) در سطح ناکافی و تصمیم گیری (63/20%)، در سطح نه چندان کافی بود. در کل سطح سواد جامعه پژوهش با میانگین (61/30%) در حد نه چندان کافی بود.   نتیجه گیری: پایین بودن سطح سواد سلامت یکی از مشکلات اساسی حوزه سلامت جامعه است. در این میان، به دلیل نقش حساس معلمان در تربیت نسل، ارتقای سطح سواد سلامت این قشر از جامعه حائز اهمیت بیشتری می باشد. بنابراین، توانمندسازی معلمان و طراحی برنامه های متناسب با متغیرهای مرتبط با سلامت ضروری است. لذا، لازم است با تشریک مساعی بخشهایی از قبیل مراکز آموزش و پرورش، دانشگاه های علوم پزشکی و رسانه ها، برنامه های جامع و مواد آموزشی ساده و قابل فهم طراحی و مورد استفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان
    سواد سلامت
    آموزش و پرورش
    HELIA

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد. انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران
    Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Association of Health Education and Health Promotion
    سازمان پدید آورنده
    هیات علمی/ دانشگاه علوم پزشکی کرمان
    اداره آموزش و پرورش استان کرمان ، کرمان ، ایران
    استادیار مدیریت اطلاعات سلامت گروه علوم پایه، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

    شاپا
    2476-4728
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jhl.2020.45736.1093
    http://literacy.mums.ac.ir/article_15198.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/43165

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب