• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه سواد سلامت
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه سواد سلامت
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی ابعاد سواد ارتباطی: با رویکرد تحلیل مضمون

    (ندگان)پدیدآور
    قاسمی, حمیدراسخ, نازنین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    163.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: سواد ارتباطی یکی از سوادهای ضروری از دیدگاه یونسکو است که بر توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و فعالیت­های مؤثر اجتماعی تأکید دارد. هدف پژوهش، کشف مضامین و مؤلفه­های اصلی و فرعی «سواد ارتباطی» و شناسایی شاخص­های بالقوه برای بهبود این نوع سواد در نظام­های آموزشی بود.   مواد و روش ها:  این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون به شیوه براون و کلارک (2006) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل منابع علمی حوزه ارتباطات به زبان انگلیسی و افراد صاحب نظر دراین حوزه بود. روش نمونه­گیری از منابع به­صورت هدفمند از کتب با بیشترین ربط موضوعی با مفهوم کلی سواد ارتباطی (پنج مورد) و در گام دوم  برای صاحب­نظران ارتباطی، انتخاب 24 نفر تا رسیدن به اشباع نظری بود.    یافته ها: یافته­ ها نشان داد که تم­های اصلی سواد ارتباطی شامل «ارتباط مبتنی بر حواس»، «ارتباط تخصصی» و «ارتباط در سطوح مختلف» بود. تم اصلی «ارتباط مبتنی بر حواس» مشتمل بر تم­های فرعی «سوادهای بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی» بود. تم اصلی «ارتباط تخصصی» مشتمل بر تم­های فرعی «سوادهای سخن گفتن، نوشتن، خواندن، دیدن ، زبان بدن،  فناوری­های­ ارتباطی، ارتباط بین فرهنگی، تبلیغاتی، ارتباط سازمانی، روابط عمومی، روابط بین­الملل، حقوق شهروندی، مالی، تجاری، هیجانی و پژوهش ارتباطی» بود. تم اصلی «ارتباط در سطوح مختلف» نیز مشتمل بر «سوادهای درون فردی، میان فردی، گروهی، جمعی و فرا فردی» بود.   نتیجه گیری:البته باید به این نکته توجه داشت که سرعت تحولات ارتباطی در دنیای امروز، به همان اندازه که ضرورت توجه و تأکید بر «سواد ارتباطی» را افزایش می­دهد، به همان اندازه بازنگری و به­روزرسانی آن را متناسب با تحولات ارتباطی روز افزایش می­دهد.
    کلید واژگان
    سواد ارتباطی
    تحلیل مضمون
    ارتباطات
    ارتباط تخصصی
    ارتباط بین فردی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد. انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران
    Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Association of Health Education and Health Promotion
    سازمان پدید آورنده
    عضو گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور- تهران
    گروه مدیریت ورزشی پژوهشگاه علوم ورزشی - تهران- ایران

    شاپا
    2476-4728
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jhl.2019.43878.1085
    http://literacy.mums.ac.ir/article_15137.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/43160

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب