شناسایی ابعاد سواد ارتباطی: با رویکرد تحلیل مضمون
(ندگان)پدیدآور
قاسمی, حمیدراسخ, نازنیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: سواد ارتباطی یکی از سوادهای ضروری از دیدگاه یونسکو است که بر توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و فعالیتهای مؤثر اجتماعی تأکید دارد. هدف پژوهش، کشف مضامین و مؤلفههای اصلی و فرعی «سواد ارتباطی» و شناسایی شاخصهای بالقوه برای بهبود این نوع سواد در نظامهای آموزشی بود. مواد و روش ها: این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون به شیوه براون و کلارک (2006) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل منابع علمی حوزه ارتباطات به زبان انگلیسی و افراد صاحب نظر دراین حوزه بود. روش نمونهگیری از منابع بهصورت هدفمند از کتب با بیشترین ربط موضوعی با مفهوم کلی سواد ارتباطی (پنج مورد) و در گام دوم برای صاحبنظران ارتباطی، انتخاب 24 نفر تا رسیدن به اشباع نظری بود. یافته ها: یافته ها نشان داد که تمهای اصلی سواد ارتباطی شامل «ارتباط مبتنی بر حواس»، «ارتباط تخصصی» و «ارتباط در سطوح مختلف» بود. تم اصلی «ارتباط مبتنی بر حواس» مشتمل بر تمهای فرعی «سوادهای بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی» بود. تم اصلی «ارتباط تخصصی» مشتمل بر تمهای فرعی «سوادهای سخن گفتن، نوشتن، خواندن، دیدن ، زبان بدن، فناوریهای ارتباطی، ارتباط بین فرهنگی، تبلیغاتی، ارتباط سازمانی، روابط عمومی، روابط بینالملل، حقوق شهروندی، مالی، تجاری، هیجانی و پژوهش ارتباطی» بود. تم اصلی «ارتباط در سطوح مختلف» نیز مشتمل بر «سوادهای درون فردی، میان فردی، گروهی، جمعی و فرا فردی» بود. نتیجه گیری:البته باید به این نکته توجه داشت که سرعت تحولات ارتباطی در دنیای امروز، به همان اندازه که ضرورت توجه و تأکید بر «سواد ارتباطی» را افزایش میدهد، به همان اندازه بازنگری و بهروزرسانی آن را متناسب با تحولات ارتباطی روز افزایش میدهد.
کلید واژگان
سواد ارتباطیتحلیل مضمون
ارتباطات
ارتباط تخصصی
ارتباط بین فردی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهد. انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایرانMashhad University of Medical Sciences. Iranian Association of Health Education and Health Promotion
سازمان پدید آورنده
عضو گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور- تهرانگروه مدیریت ورزشی پژوهشگاه علوم ورزشی - تهران- ایران




