نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحمدی, پروینfa_IR
dc.contributor.authorسقاباشی نایینی, نسرینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T18:24:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T18:24:05Z
dc.date.available1399-07-08T18:24:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T18:24:05Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-08-22en_US
dc.date.submitted1398-05-31fa_IR
dc.identifier.citationاحمدی, پروین, سقاباشی نایینی, نسرین. (1398). بررسی تطبیقی جایگاه سواد سلامت در برنامه درسی کشورهای فنلاند و ایران. فصلنامه سواد سلامت, 4(4), 9-17. doi: 10.22038/jhl.2020.42676.1077fa_IR
dc.identifier.issn2476-4728
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/jhl.2020.42676.1077
dc.identifier.urihttp://literacy.mums.ac.ir/article_15132.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/43159
dc.description.abstract<strong>زمینه و هدف:</strong> سواد سلامت یکی از مهم‌ترین تعیین‌کننده‌های سلامتی در جهان می‌باشد. هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی جایگاه سواد سلامت در نظام آموزشی برنامه درسی، کتاب‌های درسی و اسناد بالادستی کشورهای فنلاند و ایران بود.<br /> <br /><strong>مواد و روش‌ها</strong>:در پژوهش حاضر از روش محتوای اسنادی استفاده شده، و ابزار گردآوری داده‌ها نیز اسناد و مدارک مربوط به نظام آموزشی این دو کشور بود. برای تحقق هدف تطبیقی تحقیق، از روش پیشنهادی برودی استفادی گردید. اطلاعات به‌دست آمده در قالب جدول، خلاصه و مورد تحلیل قرار گرفت.<br /> <br /><strong>یافته‌ها</strong>: هم‌چنین در مدارس فنلاند، آموزش سلامت به‌عنوان یک برنامه درسی مستقل ارائه گردیده و بحث سواد سلامت نیز به-عنوان یک هدف یادگیری مورد توجه می‌باشد. در حالی‌که در ایران، موضوع سواد سلامت به‌طور مستقل و به‌عنوان برنامه درسی جداگانه مطرح نبوده و در کتاب‌های درسی نیز به آن پرداخته نشده است؛ هر چند موضوع کلی سلامت و تربیت بدنی در سند برنامه درسی مورد توجه و تأکید می‌باشد.<br /> <br /><strong>نتیجه‌گیری</strong>:نتایج نشان داد که با وجود تدوین سند برنامه درسی و اجرای پروژه مدارس مروج سلامت در ایران، جای طرح درسی که به‌طور اختصاصی عناوین آموزش سلامت و بالاخص سواد سلامت را به دانش‌آموزان، تعلیم دهد در برنامه‌ها و کتاب‌های درسی خالی است، هرچند که محور سلامت و تربیت بدنی در سند برنامه درسی بسیار مورد توجه و تأکید قرار گرفته است. این در حالی است که سواد سلامت در مدارس کشور فنلاند و برنامه‌های درسی این کشور بسیار مورد توجه بوده و هرساله بازنگری‌های جدیدی در محتوای دروس از این منظر صورت می‌گیرد. <br /><br />fa_IR
dc.format.extent139
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهد. انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایرانfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Sciences. Iranian Association of Health Education and Health Promotionen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه سواد سلامتfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Health Literacyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/jhl.2020.42676.1077
dc.subjectسواد سلامتfa_IR
dc.subjectبرنامه درسیfa_IR
dc.subjectمدارس مروج سلامتfa_IR
dc.subjectفنلاندfa_IR
dc.subjectایرانfa_IR
dc.titleبررسی تطبیقی جایگاه سواد سلامت در برنامه درسی کشورهای فنلاند و ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentبرنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا/ تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentبرنامه ریزی درسی، علوم تربیتی و روان شناسی / دانشگاه الزهرا/ دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue4
dc.citation.spage9
dc.citation.epage17
nlai.contributor.orcid0000-0001-8741-3438


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد