مدلسازی عوامل مؤثر بر مشارکت افراد در برنامههای کاربردی موبایل مرتبط با اقتصاد اشتراکی در ایران
(ندگان)پدیدآور
گلشنی, افسانهخدیور, آمنهعباسی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه اقتصاد اشتراکی یکی از مهمترین حوزههای رو به رشد فناوریهای دیجیتال محسوب میگردد. در اقتصاد اشتراکی،از طریق بسترهای نرمافزاری و برنامههای کاربردی موبایل امکان استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود فراهم میگردد. در سالهای اخیر اقتصاد اشتراکی با ایجاد انطباق با نیازهای جامعه رشد و محبوبیت بالایی پیداکرده و منجر به ایجاد تحولی شگرف در دنیای کسبوکار شده است. نتیجه پژوهش حاضر که در بازه زمانی مرداد 1395 تا 1397 انجام پذیرفته، مدلی است که برای شناسایی پارامترهای مؤثر بر میزان مشارکت مردم جهت استفاده از برنامههای موبایل کاربرد دارد که بنا بر اطلاعات در دسترس پژوهشگر هنوز تحقیقی در این زمینه در داخل کشور صورت نگرفته است. روششناسی تحقیق کمی از نوع پیمایش است که ازابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفادهشده است. جامعه آماری متشکل از اقشار مختلف شهر تهران است و از نمونهبرداری خوشهای متشکل از 396 نفر جهت استخراج مفاهیم و سنجههای نظری این پژوهش است.برای تحلیل دادههای گردآوریشده از انواع آزمونهای آمار استنباطی برای آزمون فرضیههای آماری و نیز آزمونهای آماری ناپارامتریک شامل آزمون فریدمن، آزمون کولموگروف – اسمیرنوف، آزمون خی دو آزمون اسپیرمن و آزمون منویتنی استفادهشده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که فاکتورهای انگیزشی چون عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل کاربردی- منطقی و زیستمحیطی و فاکتورهای بازدارندهای چون عدم اعتماد و عدم تناسب فرهنگی ازجمله فاکتورهای اثرگذار بر میزان مشارکت در اپلیکیشنهای مبتنی بر مصرف تعاملی هستند.
کلید واژگان
اپلیکیشن های مبتنی بر مصرفاقتصاد اشتراکی
برنامههای کاربردی موبایل
مصرف مشترک
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.دانشیار مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
محقق پسادکتری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.




