رابطهی بین عدم تقارن اطلاعاتی و محافظه کاری در گزارشگری مالی
(ندگان)پدیدآور
رضا زاده, جوادآزاد, عبد الهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این مقاله تعیین رابطة بین عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران و میزان محافظه کاری در گزارشگری مالی است. زیرا بنا به استدلال ما، عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران موجب اعمال محافظه کاری بیشتری در گزارشگری مالی میشود. محافظه کاری هم به نوبة خود انگیزه و توان مدیران را در دستکاری اطلاعات حسابداری، تقلیل و بدین ترتیب هزینههای نمایندگی ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش میدهد. برای اندازه گیری عدم تقارن اطلاعاتی و محافظه کاری به ترتیب از دامنهی تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام و معیار باسو استفاده شده است. نتایج آزمونهای تجربی با استفاده از اطلاعات مربوط به نمونهای از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورة 1381 تا 1385 حاکی از وجود رابطهی مثبت و معنیدار میان عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران و سطح محافظه کاری اعمال شده در صورتهای مالی است. علاوه بر این، نتایج تحقیق نشان میدهد که طبق پیشبینی ما، تغییر عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران موجب تغییر در سطح محافظه کاری میشود. نتایج مزبور بیانگر این است که به دنبال افزایش عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران، تقاضا به اعمال محافظه کاری در گزارشگری مالی افزایش مییابد و بدین ترتیب، سودمندی محافظه کاری به عنوان یکی از خصوصیات کیفی صورتهای مالی مورد تأیید قرار میگیرد.
کلید واژگان
اخبار بداخبار خوب
عدم تقارن اطلاعاتی
محافظه کاری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-04-211388-02-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه بین المللی قزوینشاپا
2645-80202645-8039




