تأثیر استراتژی شرکت و توانایی مدیریت بر عدم تقارن رفتار هزینه
(ندگان)پدیدآور
تاری وردی, یدالهنیک کار, جوادملک خدایی حسنوند, الههنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر استراتژی شرکت (شامل استراتژی رقابتی، استراتژی سرمایهگذاری، استراتژی تأمین مالی، استراتژی شرکت با توجه به اطلاعات گذشته و استراتژی شرکت با توجه به اطلاعات آینده) و توانایی مدیریت بر عدم تقارن رفتار هزینه است. بدین منظور هفت فرضیه برای بررسی این موضوع تدوین شد و دادههای مربوط به 106 شرکت عضو بورس اوراق بهادار در دورۀ زمانی 1385 تا 1394 تجزیه و تحلیل شدند. مدل رگرسیون پژوهش با استفاده از روش دادههای تلفیقی، بررسی و آزمون شد. نتایج نشان داد استراتژی سرمایهگذاری، استراتژی شرکت با توجه به اطلاعات آینده و توانایی مدیریت سبب افزایش عدم تقارن رفتار هزینه میشود. افزون بر این، نتایج مؤید آن است که متغیرهای استراتژیهای رقابتی شرکت و تأمین مالی سبب کاهش عدم تقارن رفتار هزینه میشود. از سوی دیگر، نتایج گویای آن است که استراتژی شرکت با توجه به اطلاعات گذشته و رشد تولید ناخالص داخلی، تأثیر معناداری بر عدم تقارن رفتار هزینه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ندارد.
کلید واژگان
استراتژی شرکتتوانایی مدیریت
چسبندگی هزینه
رقابت بازار محصول
عدم تقارن رفتار هزینه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار حسابداری، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایرانمربی حسابداری، دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
شاپا
2645-80202645-8039




