بررسی مقایسه ای تأثیر کوتهبینی مدیریت و مدیریت سود بر بازده سهام
(ندگان)پدیدآور
مرادی, جوادباقری, هادینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به بررسی شواهد تجربی مدیریت کوتهبین و ارتباط آن با فعالیتهای بازاریابی و تحقیق و توسعه میپردازد و بازده کوتاهمدت و بلندمدت شرکتهای با مدیریت کوتهبین (شرکتهایی که هزینۀ بازاریابی و تحقیق و توسعه را با هدف افزایش سود کاهش دادهاند) را ارزیابی میکند. این پژوهش با هدف بررسی توان بازار سرمایه در ارزیابی فعالیتهای بازاریابی و تحقیق و توسعۀ مرتبط با کوتهبینی مدیران انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع همبستگی است و برای آزمون فرضیهها، از نمونهای شامل 78 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سالهای 1385 تا 1389 استفاده شده و برای محاسبۀ بازده آتی، بازده شرکتها تا سال 1390 ملاک بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کوتهبینی مدیریت، اگرچه در کوتاهمدت بازدهی مثبتی خواهد داشت، اما در بلندمدت بر بازده سهام شرکت اثر منفی میگذارد. همچنین مقایسۀ آثار کوتهبینی مدیران و مدیریت سود بر بازده سهام حاکی از آن است که مدیریت کوتهبین نسبت به مدیریت سود، پیامدهای منفی بیشتری برای شرکت دربردارد.
کلید واژگان
بازده انباشتۀ سهامکوتهبینی مدیریت
مخارج تحقیق و توسعه
مدیریت سود
هزینه های بازاریابی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار حسابداری، دانشکدۀ اقتصاد ـ مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانکارشناسارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، ایران
شاپا
2645-80202645-8039