تأثیر هموارسازی سود بر ضریب واکنش سودهای آتی با اثر تعدیلگر محیطهای مختلف اطلاعاتی
(ندگان)پدیدآور
ایمانی برندق, محمدعبدی, سهرابنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر هموارسازی سود بر ضریب واکنش سودهای آتی با در نظرگرفتن اثر محیط اطلاعاتی است. از ضریب واکنش سودهای آتی، بهعنوان معیاری برای سنجش محتوای اطلاعاتی قیمت سهام استفادهشده که بیانکنندۀ رابطۀ بین بازده جاری سهام و سودهای آتی است. معیارهای محیط اطلاعاتی، دربردارندۀ متغیرهای کیفیت افشا، اندازۀ شرکت، تعداد و دقت سود پیشبینیشدۀ مدیریت است. برای دستیابی به هدف پژوهش، 115 شرکت از بین شرکتهای پذیرفتهشده در بازار اوراق بهادار تهران طی سالهای 1382 تا 1393 برای نمونۀ آماری انتخاب شدند؛ همچنین، برای آزمون فرضیهها از رگرسیون چندمتغیره و دادههای ترکیبی استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است که هموارسازی سود بر ضریب واکنش سودهای آتی تأثیر منفی و معناداری دارد. از معیارهای محیط اطلاعاتی نیز کیفیت افشا، تعداد و دقت سود پیشبینیشده بر ضریب واکنش سودهای آتی اثر مثبت و معناداری میگذارد. از یافتههای دیگر اینکه محیط اطلاعاتی قوی موجب میشود هموارسازی سود، ضریب واکنش سودهای آتی را بهطور معناداری افزایش دهد.
کلید واژگان
ضریب واکنش سودهای آتیمحیط های اطلاعاتی
هموارسازی سود
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه حسابداری و مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
شاپا
2645-80202645-8039




