اطلاعات بازار دربارۀ عوامل بنیادی و مدیریت سود
(ندگان)پدیدآور
باباجانی, جعفرتحریری, آرشنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هنگامی که سرمایهگذاران به آگاهی بیشتری در مورد عوامل بنیادینی که مختصات مالی شرکت را ترسیم میکنند، دست مییابند، بهطور منطقی میباید توانایی بیشتری نیز برای تشخیص مدیریت سود داشته باشند. بنابراین در چنین شرایطی، مدیران انگیزه کمتری برای دستکاری یا مدیریت سود دارند. پژوهش پیش رو بهصورت تجربی، به بررسی تأثیر آگاهی سرمایهگذاران از چهار عامل مهم بنیادی شرکت بر توانایی آنها در شناسایی سودهای مدیریتشده در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. دورۀ زمانی مورد مطالعه سالهای 1380 تا 1388 و نمونۀ انتخابی شامل 119 شرکت است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که دانش بازار از دو عامل بنیادی جریان نقد عملیاتی و نسبت بازده مالکانه، تأثیری کاهنده و معنادار بر سطح مدیریت سود دارد، اما شواهدی دال بر وجود چنین تأثیر منفی و معناداری در مورد دو عامل بنیادی دیگر؛ یعنی کیفیت سود و نوسان فروش یافت نشد.
کلید واژگان
جریان نقد عملیاتیکیفیت سود
بازده مالکانه
نوسان فروش
مدیریت سود
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار، حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایراندکترای حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
شاپا
2645-80202645-8039




