دوره 2, شماره 4
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
دائو دِ جینگ: سرچشمههای اندیشه معاصر فمینیستی
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2015-02-20)در این مقاله مفهوم «فمینیست» در دائو دِ جینگ بررسی شده است. نویسنده در پی آن است که به جای مفهوم دائویی زنانگی، مفهوم دائویی مکملبودگی زوجهای متضاد را نشان دهد. وی در بخش نخست، مفهوم زنانگی در دائو دِ جینگ، و ...
-
بررسی درمه در دین بودا
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2015-02-20)«درمه» یکی از آموزههای مهم بودایی به شمار میآید، به طوری که بسیاری از تعالیم این دین پیرامون همین مفهوم شکل گرفته است. مشابه مفهوم «درمه» پیش از آیین بودا در فرهنگ هندو وجود دارد که در آنجا به «ریته» معروف است و با نظم ...
-
مقایسه تطبیقی آیین مرگ در بین مسلمانان و زرتشتیان و بررسی میزان تأثیرپذیری آنها از یکدیگر.
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2015-02-20)مرگاندیشی و اندیشه پایان هستی انسان یکی از دغدغههای بشر از ابتدای پیدایش بوده و هست. در این خصوص آموزههای مختلفی در فرهنگهای جوامع مختلف، اعم از دینی و غیردینی، شکل گرفته که طیف وسیعی از انکار همه آنچه بعد از حیات است ...
-
نظم کیهانی در اوستا و دائو دِ جینگ
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2015-02-20)یکی از پدیدههای مهم که از دیرباز ارباب ادیان به آن توجه داشتهاند، نظم کیهانی است. اصطلاح «نظم کیهانی» بر راستی و انضباطی دلالت دارد که در تمام ساحتهای عالم هستی جاری است و امور بر اساس آن انتظام مییابند. عنایت به این ...
-
تصلیب و مرگ عیسی از نگاه مفسرین اسلامی
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2015-02-20)تصلیب، مرگ و قیام حضرت عیسی (ع) از رویدادهای بنیادی و جنجالی تاریخ مسیحیت، و در عین حال یکی از نقاط اختلافی میان مسلمانان و مسیحیان است. اگر برای مسئله تصلیب و مرگ عیسی (ع)، دو بعد الاهیاتی و تاریخی قائل شویم، باید گفت ...
-
بررسی و نقد دروندینی حجیت کتاب مقدس در مسیحیت
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2015-02-20)کتاب مقدس بزرگترین منبع الاهیاتیِ مسیحیت است که از لحاظ دروندینی بیشترین حجیت و اعتبار ممکن را دارد. حجیت ویژگیای است که در تاریخ هر نوشته یا شرح آن به وجود میآید و از احترام و تقدسی سخن میگوید که خالق آن کار، آن را ...
-
نگاهی به نظریهپردازیهای شمولگرایانه ناظر به شورای دوم واتیکانی
(دانشگاه ادیان و مذاهب, 2015-02-20)در تاریخ مسیحیت، اندیشه غالب، انحصارگرایی دینی بوده و نجات و رستگاری مخصوص مسیحیان شمرده میشده است. شورای دوم واتیکان، که در سال 1962 تشکیل شد، کوشید از این موضع انحصارگرایانه سخت، فاصله بگیرد و موضعی شمولگرایانه، که ...



