ارزیابی شبکه بازاریابی محصول انگور در دو مسیر تازهخوری و خشکبار مطالعه موردی شهرستان ملایر
(ندگان)پدیدآور
لطفعلیان, زهرایوسفی, علیامینی, امیرمظفرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با گذار از کشاورزی سنتی و افزایش تولید محصولات کشاورزی موضوع بازاریابی اهمیت فزایندهای یافته است. هزینههای بازاریابی در قیمت پرداختی مصرفکننده و قیمت دریافتی تولیدکننده تأثیر میگذارد و کاهش آن موجب بالارفتن رفاه کل جامعه میشود. هدف این مطالعه ارزیابی شبکه بازاریابی محصول انگوردر دو حالت تازهخوری و خشکبار در سال زراعی 1389 -90 در شهرستان ملایر استان همدان است. نمونه مورد بررسی متشکل از 379 نفر کشاورز انگورکار، 14 عمدهفروش و 60 خردهفروش است. در این راستا، مقادیر حاشیه بازاریابی، سهم عوامل بازاریابی درحاشیه بازاریابی، ضریب هزینه بازاریابی و کارایی بازاریابی محاسبه شد. یافتهها نشان داد که مسیر عمده بازاررسانی انگور تازهخوری و خشکبار آن به-تـرتیـب متشـکل از «تـولیـدکننـده- خـریـدارمحلـی- خـردهفـروش» و «تـولیدکننده- عمدهفروش- خردهفروش» است. همچنین سود خالص کشاورز به ازای هر کیلوگرم خشکبار بیشتر از هر کیلوگرم انگور است. از طرفی، حاشیه بازاریابی در منطقه مورد بررسی بالاست و حاشیه خردهفروشی بیش از حاشیه عمدهفروشی میباشد. نتایج محاسبه کارایی نیز نشان داد که مسیرهای عمده بازاررسانی کارایی مناسبی ندارند.
طبقه بندی JEL : Q13, L11, L66
کلید واژگان
حاشیه و کارایی بازاریابیانگور
خشکبار
شهرستان ملایر
شماره نشریه
86تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییAgricultural Planning, Economics, and Rural Development Research Institute (APERDRI)
شاپا
1022-42112645-6443




