بررسی بازارهای هدف صادراتی گیاهان زینتی ایران
(ندگان)پدیدآور
چیذری, امیرحسینیوسفی, علیموسوی, سید حبیب الهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ایران با برخورداری از تنوع مناسب آب و هوایی، داشتن نیروی کار ارزان و مناسب، میزان نور کافی، فراوانی ضایعات سلولزی و نزدیکی به بازارهای مصرف ، برای تولید و عرضه انواع گل و گیاه زینتی مستعد است. با وجود چنین استعدادهای طبیعی ، سهم ایران در تولید و تجارت جهانی انواع گل و گیاه زینتی بسیار اندک است . در این مطالعه بازارهای هدف صادراتی انواع گل و گیاهان زینتی ایران بر اساس کد های سیستم هماهنگ شده بین المللی با استفاده از برنامه ریزی خطی و آرمانی مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات موردنیاز از سالنامه های بازرگانی گمرک و آمار های سازمان ملل متحد استخراج شده است. نتایج نشان می دهد که کشور های اردن و امارات متحده عربی در درخت و درختچه های میوه های خوراکی؛ کشورهای آذربایجان و امارات متحده عربی در بوته گل رز؛ کشور قطر در درختچه های چندساله، جنگلی و سبزیهای زینتی؛ کشور روسیه در گلهای شاخه بریده تازه؛ کشور های عربستان، پاکستان و کویت در گلهای شاخه ای خشک و رنگ شده و سرانجام کشور کویت در درخت نوئل و نراد در اولویت واردات از ایران قرار دارند. با توجه به پتانسیل وحجم بالای واردات انواع گل و گیاه زینتی توسط کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه، به منظور افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی لازم است سیاستهایی در جهت رفع مشکلات تولید وصادرت گیاهان زینتی اتخاذ شود.
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2006-05-221385-03-01
ناشر
موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییAgricultural Planning, Economics, and Rural Development Research Institute (APERDRI)
شاپا
1022-42112645-6443




