مزیت نسبی تولید و صادرات کشمش ایران
(ندگان)پدیدآور
اشرفی, مرتضیکرباسی, علیرضاصدرالاشرافی, سیدمهریارنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این تحقیق، بررسی مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات کشمش است. آمار و اطلاعات جهت محاسبه مزیت نسبی صادرات بهصورت سری زمانی در سالهای 1340-80 و برای محاسبه مزیت نسبی تولید بهوسیله تحقیق پیمایشی از استان خراسان(شهرستانهای کاشمر،خلیل آباد، بردسکن) جمعآوری شده است. بهاین منظور از شاخصهای مزیت نسبی آشکار شده [1] ( RCA ) و مزیت نسبی آشکار شده متقارن [2] ( RSCA ) جهت محاسبه مزیت نسبی صادراتوبرایمحاسبهمزیت نسبی تولید از ماتریس تحلیل سیاستی [3] ( PAM ) استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان میدهد میانگین شاخص مزیت نسبی آشکار ش ده در دوره قبل از انقلاب و بعد از آن به ترتیب 31 و 39 است و اختلاف معنیداری بین آنها وجود دارد . همچنین ایران طی دوره موردمطالعه در صادرات کشمش مزیت داشته و جایگاه ای ن محصول در بازار صادراتی ایران در دوره بعد از انقلاب مناسبتر بوده و درجه اطمینان برای ادامه حضور در بازار جهانی نیز در این دوره افزایش داشته است. افزون بر این ، نتایج وجود مزیت نسبی را در تولید کشمش در منطقه موردمطالعه نشان داده است. همچنین دولت در زمینه نهادهها ، به بهرهبرداران یارانه مستقیم و غیرمستقیم پرداخت کر ده ولی در کل ، سیاستهای دولت و شرایط بازار داخلی براساس شاخص حمایت مؤثر ، به ضرر تولیدکننده بوده است. علاوه بر این ، سودآوری خالص اجتماعی برای یک تن کشمش تولیدی بالغ بر 46 هزار تومان بوده است.
کلید واژگان
شاخص مزیت نسبی آشکار شدهشاخص مزیت نسبی آشکار شده متقارن
ماتریس تحلیل سیاستی
مزیت نسبی
صادرات غیر نفتی
کشمش
ایران
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2007-04-211386-02-01
ناشر
موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییAgricultural Planning, Economics, and Rural Development Research Institute (APERDRI)
شاپا
1022-42112645-6443




