تحلیل اقتصادی تولید و بازاریابی زیره سبز مطالعه موردی شهرستان سبزوار
(ندگان)پدیدآور
باریکانی, الهاممحمد زاده, رویاشاهنوشی, ناصرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف عمده مطالعه حاضر تعیین کارایی فنی زیرهکاران شهرستان سبزوار، ترسیم مسیر بازاریابی زیره در این شهرستان و محاسبه شاخصهای بازاریابی زیره سبزاست. دادهها و اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری با تولیدکنندگان زیره در شهرستان سبزوار در سال 1385 حاصل گردید. تخمین کارایی فنی تولیدکنندگان زیره با استفاده از تابع تولید مرزی تصادفی انجام شد. همچنین به منظور تحلیل بازار زیره، شاخصهای بازار محاسبه و مسیر بازاریابی ترسیم گردید. نتایج مطالعه نشان داد که کارایی فنی تولیدکنندگان زیره قابل افزایش است. حاشیههای بازاریابی، خرده فروشی، عمده فروشی یک کیلوگرم زیره به ترتیب معادل 7000، 3700 و 3300 ریال محاسبه شد. همچنین مشخص گردید تولیدکنندگان زیره سهم عمدهای در تعیین قیمت خردهفروشی زیره دارند. محاسبه کارایی بازار زیره سبز نیز مبین کارا نبودن بازار این محصول بوده است. طبقه بندی JEL : M31-Q13-G14
کلید واژگان
زیره سبزکارایی فنی
کارایی بازاریابی
شاخصهای بازاریابی
سبزوار
شماره نشریه
64تاریخ نشر
2008-06-211387-04-01
ناشر
موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییAgricultural Planning, Economics, and Rural Development Research Institute (APERDRI)
شاپا
1022-42112645-6443




