بررسی تأثیر آموزش راهبردها و دانش فراشناختی بر سبکهای مقابله و استرس تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
مصطفائی, علیگوران, مریمراد, فیروزنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر آموزش راهبردها و دانش فراشناختی بر سبکهای مقابله با استرس و استرس تحصیلی دانشآموزان بود. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای دو کلاس از دانشآموزان سال اول دبیرستان از دو دبیرستان جداگانه دخترانه شهر مهاباد انتخاب شد. به کمک روش نمونهگیری تصادفی 37 دانشآموز انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند (گروه آزمایشی، 19 دانشآموز و گروه کنترل، 18 دانشآموز). جهت اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه مقابله با موقعیتهای استرسزا و پرسشنامه استرس تحصیلی استفاده شد. دادهها به کمک کوواریانس چند متغیری و کوواریانس تک متغیری تحلیل شد. نتایج حاصل نشان داد که آموزش راهبردها و دانش فراشناختی تأثیر معناداری بر سبکهای مقابله با استرس دارد و کاهش استرس تحصیلی (ناکامی، تعارضها، فشارها و استرس خود تحمیلشده) واکنشهای دانشآموزان (فیزیولوژیک، هیجانی، شناختی و رفتاری) نیز تأثیر معناداری داشته است.
کلید واژگان
راهبردهای فراشناختیدانش فراشناختی
سبکهای مقابله با استرس
استرس تحصیلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-04-211394-02-01




