• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های کاربردی در روان‌شناسی تربیتی
    • دوره 2, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های کاربردی در روان‌شناسی تربیتی
    • دوره 2, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش جرأت‌ورزی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش عزت‌نفس و خودکارآمدی در دانش‌آموزان دختر

    (ندگان)پدیدآور
    رضایی, اکبرغیبت, المیرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    4.854 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش جرأت‌ورزی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش عزت‌نفس و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعه کارآزمایی بالینی طرح شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان دختر پایه اول متوسطه مدارس دولتی ناحیه 4 شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1392- 1391 تشکیل می‌دادند. در ابتدا به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تعداد 200 دانش‌آموز به‌صورت نمونه ابتدایی انتخاب شدند و بعد از اجرای آزمون جرأت‌مندی تعداد 60 دانش‌آموز که از مهارت ابراز وجود پایینی برخوردار بودند برگزیده شدند. سپس به‌صورت تصادفی این دانش‌آموزان به دو گروه؛ آزمایش (30 = n) و گواه (30 =n ) تقسیم شدند. قبل از مداخله پرسشنامه‌های اضطراب اجتماعی واتسون و فرند، عزت‌نفس کوپر اسمیت و خودکارآمدی عمومی شرر به‌عنوان پیش‌آزمون بر روی دانش‌آموزان هر دو گروه اجرا گردید. سپس مداخله در 8 جلسه‌ 90 دقیقه‌ای اعمال شد بعد از مرحله مداخله، دوباره پرسشنامه‌های اضطراب اجتماعی، عزت‌نفس و خودکارآمدی بر روی دانش‌آموزان گروه آزمایش و گروه گواه به‌عنوان پس‌آزمون اجرا شد.     داده­های حاصل با روش‌های آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و روش‌های آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اثر عامل آزمایش یعنی آموزش جرأت‌ورزی معنا‌دار می‌باشد (0001/0 P
    کلید واژگان
    جرأت‌ورزی
    اضطراب اجتماعی
    عزت‌نفس
    خودکارآمدی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-04-21
    1394-02-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور

    URI
    http://aep.journals.pnu.ac.ir/article_2187.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/427770

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب