اثربخشی آموزش جرأتورزی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش عزتنفس و خودکارآمدی در دانشآموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
رضایی, اکبرغیبت, المیرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش جرأتورزی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش عزتنفس و خودکارآمدی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعه کارآزمایی بالینی طرح شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه مدارس دولتی ناحیه 4 شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1392- 1391 تشکیل میدادند. در ابتدا به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 200 دانشآموز بهصورت نمونه ابتدایی انتخاب شدند و بعد از اجرای آزمون جرأتمندی تعداد 60 دانشآموز که از مهارت ابراز وجود پایینی برخوردار بودند برگزیده شدند. سپس بهصورت تصادفی این دانشآموزان به دو گروه؛ آزمایش (30 = n) و گواه (30 =n ) تقسیم شدند. قبل از مداخله پرسشنامههای اضطراب اجتماعی واتسون و فرند، عزتنفس کوپر اسمیت و خودکارآمدی عمومی شرر بهعنوان پیشآزمون بر روی دانشآموزان هر دو گروه اجرا گردید. سپس مداخله در 8 جلسه 90 دقیقهای اعمال شد بعد از مرحله مداخله، دوباره پرسشنامههای اضطراب اجتماعی، عزتنفس و خودکارآمدی بر روی دانشآموزان گروه آزمایش و گروه گواه بهعنوان پسآزمون اجرا شد. دادههای حاصل با روشهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و روشهای آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اثر عامل آزمایش یعنی آموزش جرأتورزی معنادار میباشد (0001/0 P
کلید واژگان
جرأتورزیاضطراب اجتماعی
عزتنفس
خودکارآمدی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-04-211394-02-01




