بررسی نقش واسطهای صبر در ارتباط بین سرسختی روانشناختی و امید به تحصیل در دانش آموزان دبیرستان
(ندگان)پدیدآور
کمری, سامانخرمایی, فرهادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
صبر بهعنوان یک فضیلت اخلاقی دارای پیامدهای مختلفی در حوزههایی از قبیل مقابله با فشار روانی، موفقیت در تحصیل، شغل و روابط اجتماعی، مهار هیجان خشم و ... است؛ بنابراین هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای صبر در ارتباط بین سرسختی روانشناختی با امید به تحصیل در دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 241 دانشآموز پسر و دختر دبیرستانی از دو ناحیه از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب شدند. در این پژوهش از سه ابزار: 1- پرسشنامه سرسختی روانشناختی، 2- مقیاس صبر 3- پرسشنامه محقق ساخته امید به تحصیل استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای حاکی از آن است که بین سرسختی روان شناختی با تمام خرده مقیاسهای صبر و امید به تحصیل همبستگی مثبت معنادار در سطح (01/0p) و (01/0p) وجود داشت. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پژوهش برازش قابل قبولی با دادهها داشت و نقش متغیر واسطهای صبر در ارتباط بین سرسختی روانشناختی با امید به تحصیل را تأیید کردند. بهطورکلی صبر بهعنوان یک مؤلفه و فضیلت اخلاقی میتواند پیامدهای مثبتی در مسائل روانی و تحصیلی داشته باشد، بنابراین نتایج این پژوهش لزوم توجه به این مؤلفه و مداخلات مبتنی بر آن را ضروری مینماید.
کلید واژگان
امید به تحصیلصبر
سرسختی روان شناختی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01




