بررسی رابطه اضطراب آمار و ابعاد آن با ارزش تکلیف، خودکارآمدی و سطح پردازش دانشجویان رشته روانشناسی
(ندگان)پدیدآور
پیرمردوند چگینی, ثریاگلستانه, سید موسینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه اضطراب آمار و ابعاد آن باارزش تکلیف، خودکارآمدی و سطح پردازش دانشجویان رشته روانشناسی استان قزوین بود. بدین منظور یک نمونه ۳۵۰ نفری از دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاههای دولتی استان قزوین به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه اندازهگیری اضطراب آمار مورگان، پرسشنامه تجربه یادگیری هانزه و برگر و مقیاس انگیزش و التزام تحصیلی مارتین پاسخ دادند. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که رابطه بین تمامی ابعاد اضطراب آمار (بهجز بعد اضطراب آمار و ریاضی، اضطراب آمار و ارزش تکلیف) با تمامی پیامدهای اضطراب آمار (سطح پردازش، خودکارآمدی و ارزش تکلیف) معنادار بود. همچنین نتایج تحلیل همبستگی کانونی نیز نشان داد، از ۳ ریشه کانونی، هر سه ریشه ازنظر آماری معنادار بود. مقدار همبستگی کانونی بین متغیرهای ملاک و پیشبین برای اولین بعد 43/0 است که این مقدار نشان داد ۲۲ درصد از واریانس متغیرهای ملاک (سطح پردازش، خودکارآمدی، ارزش تکلیف) را متغیرهای پیشبین (اضطراب آمار، ترس از کلاس، اضطراب ریاضی، عملکرد) تبیین میکند. در پایان، پیشنهادهای لازم ارائه گردید.
کلید واژگان
اضطراب آمارارزش تکلیف
خودکارآمدی
سطح پردازش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01




