<a href=" http://aep.journals.pnu.ac.ir/article_1966_219.html "> بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود روابط بین فردی دانشآموزان دختر رشته ریاضی فیزیک پایه سوم دبیرستانهای شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
سیمیاریان, کوثرسیمیاریان, قاسمتدریس تبریزی, معصومهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود روابط بین فردی دانشآموزان دختر پایه سوم رشته ریاضی فیزیک دبیرستانهای شهر تهران میباشد. برای دستیابی، این هدف 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از دانشآموزان دختر رشته ریاضی فیزیک سال سوم دبیرستان شهر تهران که با روش نمونهگیری خوشهای از میان کلیهی دانشآموزان دختر سال سوم دبیرستان که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل بودهاند انتخاب شدند. طرح پژوهش حاضر از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون روابط بین فردی دادخواه و هریسوکا (1999) و مقیاس فوبی اجتماعی کانور میباشند. برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی در طول 12 جلسه (هفتهای یک جلسه) طبق برنامه آموزشی یونیسف بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. درحالیکه گروه کنترل برنامه عادی زندگی خود را طی میکردند و هیچ آموزشی دریافت نکردند. فرضیه این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که بین میانگین نمرات اضطراب اجتماعی و روابط بین فردی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری مشاهده شد. بدین معنی که آموزش مهارتهای ارتباطی بر کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود روابط بین فردی در گروه آزمایش بهطور معنیداری مؤثر بوده است. این یافتهها بیانگر آن است که برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی میتواند در کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود روابط بین فردی مؤثر باشد.
کلید واژگان
کلیدواژهها: اضطراب اجتماعیروابط بین فردی
مهارتهای ارتباطی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01




