<a href="http://aep.journals.pnu.ac.ir/article_1964_219.html">فرهنگ مدرسه و عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی
(ندگان)پدیدآور
امانی ساری بگلو, جوادجهادی, نویدههاشمی نصرتآباد, تورجواحدی, شهرامنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ مدرسه و عملکرد تحصیلی با توجه به نقش واسطهای برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی در قالب الگوی علی بود. بدین منظور، 420 نفر از دانشآموزان پسر سال چهارم دوره متوسطه شهرستان ارومیه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و به پرسشنامههای فرهنگ مدرسه و نیازهای روانشناختی اساسی پاسخ دادند. برای تحلیل داده از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی نقش واسطهای در ارتباط فرهنگ مدرسه با عملکرد تحصیلی دارد. همچنین برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی اثر مثبت و معنیداری بر عملکرد تحصیلی دارد. از بین ابعاد فرهنگ مدرسه (روابط دانشآموزان، روابط دانشآموزان-معلمان، انتظارات هنجاری و فرصتهای آموزشی)، اثرات ابعاد روابط دانشآموزان و روابط دانشآموزان و معلمان بر برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی، مثبت و معنیدار میباشند؛ اما ابعاد انتظارات هنجاری و فرصتهای آموزشی اثر معنیداری بر این متغیر ندارند. بهطورکلی مدل آزمون از برازش مناسبی برخوردار است و 37 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی را تبیین میکند.
کلید واژگان
کلیدواژهها: فرهنگ مدرسهعملکرد تحصیلی
نیازهای روانشناختی اساسی
نظریه خود تعیین
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01




