ارزشگذاری محصولات لبنی و پروتئینی ارگانیک و عوامل مؤثر بر تمایل پرداخت مطالعه موردی شیر در شهرستان شیراز
(ندگان)پدیدآور
موسوی, سیدنعمت الهساجدی, سیدحبیبمظفری, زانانوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بسیاری از مطالعات نشان میدهد که محصولات ارگانیک اثرات سوء محصولات رایج را ندارد. با توجه به عدم وجود بازار مشخصی برای محصولات ارگانیک در ایران، این مطالعه با بهکارگیری رهیافت ارزشگذاری مشروط و روش برآورد میزان تمایل به پرداخت، به تعیین ارزش محصولات ارگانیک میپردازد. در عصر حاضر توجه به مقولهی سلامت انسان و سلامت محصولات غذایی به یکی از مهمترین مسائل مورد بحث در زندگی بشر تبدیل گشته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 300 خانوار در شیراز بوده و برای اندازهگیری میزان تمایل به پرداخت افراد از پرسشنامه انتخاب دوتایی دوگانه و مدل لاجیت استفاده شده است. نتایج نشان داد که افزایش در کیفیت محصول مهمترین عامل تأثیرگذار در افزایش تقاضاست و حمایت از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک میتواند به افزایش تولید محصول ارگانیک کمک نماید. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای میزان سن، میزان تحصیلات، مصرف هفتگی شیر غیرارگانیک، میزان درآمد، آشنایی با محصولات ارگانیک و نگرش نسبت به اهمیت ارزش غذایی محصول رابطه معنیدار و متغیر وابسته تمایل پرداخت رابطه معنیدار وجود دارد. متوسط تمایل به پرداخت برای هر کیلوگرم محصول شیر ارگانیک 15160 ریال برآورد گردید.
کلید واژگان
محصولات ارگانیکارزشگذاری
تمایل به پرداخت
الگوی لاجیت
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتکارشناس ارشد مدیریت کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تبریز
شاپا
2530-23222322-472X




