تعیین مزیتهای رقابتی تعاونیهای تولیدی برای توسعه بازارهای تعاونی در استان خوزستان
(ندگان)پدیدآور
انواری, ابراهیممحمودی, ادریسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کسب مزیت رقابتی شرکتهای تعاونی استان خوزستان برای توسعة بازارهای تعاونی انجام گرفت. جامعة آماری آن را کلیة مدیران شرکتها و کارکنان تعاونیهای تولیدی استان خوزستان تشکل دادند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی حجم نمونه 267 نفر برآورد شد که بعد از توزیع پرسشنامه و بررسی پرسشنامههای برگشتی، تعداد 147 پرسشنامه قابل استفاده بود. روایی پرسشنامه مورد تأیید خبرگان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمونهای مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی تأیید شد. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل مدیریت منابع انسانی، شهرت سازمانی، وضعیت فناوری و کیفیت خدمات به ترتیب مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی تعاونیهای تولیدیاند. از سوی دیگر، تبلیغات، مشتریمحوری و نوآوری بر مزیت رقابتی تأثیر نداشتهاند. بررسی نتایج جانبی تحقیق نشان داد که یکی از چالشهای اصلی تعاونیها، که تابع عوامل مزیت رقابتی مورد بحث در این پژوهش بوده است، فروش میباشد که موفقیت در آن بر پایداری کسب و کار تأثیرگذار است، لذا برخورداری از مزیت رقابتی بر این متغیر مهم عملکردی اثر قابل توجهی دارد.
کلید واژگان
مزیت رقابتیاثر بخشی مدیریت منابع انسانی
تعاونی های تولید
استان خوزستان
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیسازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید چمران اهوازگروه مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز




