شناسایی و اولویت بندی ابعاد کارآفرینی سازمانی مبتنی بر نوآوری در تعاونی های لبنی کشور با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
(ندگان)پدیدآور
رهبری, محمدسمیعی, روح الهاشرفی, مجیدشجاعی, سامرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کارآفرینی سازمانی یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی و فرایندی درون سازمانی است که نقش مؤثری در موفقیت سازمانها دارد.در این تحقیق مدل کارآفرینی سازمانی مبتنی بر نوآوری سازمانی، که متشکل از چهار بُعد نوآوری در محصول، فرایند، اداره سازمان و بازاریابی است، ارائه شد. در این پژوهش، جامعه و نمونة آماری در دو بخش تیم تصمیم شامل متخصصان و خبرگان دارای سابقة فعالیت در حوزة اقتصادی و کسب و کار (بهویژه در زمینة شرکتهای تعاونی) به تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند غیرتصادفی انتخاب شدند. همچنین جامعة آماری تحقیق شامل کلیه شرکتهای تعاونی لبنی فعال کشور به تعداد 150 شرکت بود که بر اساس جدول مورگان، 108 شرکت تعاونی فعال به عنوان نمونة آماری تعیین شدند. مؤلفههای نوآوری سازمانی بر اساس مبانی نظری و مطالعات کتابخانهای به تعداد 32 مؤلفه شناسایی ودر نهایت، با استفاده از پرسشنامه غربالگری و بهرهگیری از نظر خبرگان، تعداد 23 مؤلفه انتخاب شد. همچنین با استفاده از روش فرایند سلسله مراتبی و انجام مقایسات زوجی به کمک نرم افزار Expert Choice11، ابعاد و مؤلفههای منتخب اولویتبندی گردید. نتایج نشان داد که ابعاد کارآفرینی سازمانی به ترتیب عبارتاند از نوآوری محصول، نوآوری اداری، نوآوری فرایند و نوآوری بازاریابی که هر کدام دارای مؤلفههای مختص به خود است.
کلید واژگان
: کارآفرینی سازمانیتعاونی لبنی
نوآوری سازمانی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانگروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول,ایران
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران




