بررسی روابط درونی عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه در تعاونیهای کشاورزی با استفاده از روش دیمتل فازی
(ندگان)پدیدآور
معطوفی, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر به شناسایی و سنجش روابط بین متغیرهای مؤثر بر بازاریابیکارآفرینانه در تعاونیهای کشاورزی استان مازندران پرداخته شد. به این منظور، از یک شاخص جامع متشکل از 4 مؤلفة اصلی و 15 مؤلفة فرعی مرتبط با بازاریابیکارآفرینانه و سازگار با محیط گزارشگری ایران، به عنوان معیارهای سنجش بازاریابیکارآفرینانه در تعاونیهای کشاورزی، استفاده گردید. بر این اساس، با توجه به جامعة آماریپژوهش، یعنیمدیرانتعاونیهای کشاورزی استان مازندران، 15 نفر به عنوان خبره انتخاب شدند. برای جمعآوری نظر خبرگان،پرسشنامةمقایسات زوجیطراحیو برایسنجشمیزانتأثیر عواملازیکمقیاسپنجسطحیفازی استفادهشد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و استادان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد شاخص هوش رقابتی مؤثرترین شاخص بوده که در سایر شاخصها (عواملخارجی، عواملداخلی و مزیت رقابتی) تأثیر گذاشته است. میان عوامل فرعی، شاخصهای سرمایهگذاری تحقیق و توسعه، سرمایهگذاری در بازار و سیاست دولت، تمایز محصول و کیفیت محصول بهعنوان مؤثرترین معیارها شناخته شدند که در سایر مؤلفهها تأثیر گذاشتهاند.
کلید واژگان
بازارمحوریکارآفرین محوری
بازاریابی کارآفرینانه
تکنیک دیمتل فازی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01




