عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی در شرکتهای تعاونی روستایی زنان استان مازندران
(ندگان)پدیدآور
زارعی پهنه کلائی, سید حسیناحمدپور, امیرچرمچیان لنگرودی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی در شرکتهای تعاونی روستایی زنان است. این تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی و ابزار تحقیق پرسشنامهای است که به منظور بررسی روایی آن در اختیار صاحبنظران و کارشناسان قرار گرفت و پایایی آن نیز با انجام آزمون مقدماتی از طریق تکمیل 30 پرسشنامه و سپس محاسبة ضریب آلفای کرونباخ (86/0-69/0a=) تأیید شد. جامعة آماری تحقیق حاضر شامل 1372 نفر از اعضای شرکت تعاونیهای روستایی زنان استان مازندران در سال 1392 بوده است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 300 نفر از این جامعه، به عنوان نمونه، به کمک روش نمونهگیری طبقهای تناسبی انتخاب شدند و در نهایت، 267 پرسشنامه تحلیل شد. نتایج توصیفی تحقیق نشان داد که از دیدگاه اکثریت پاسخگویان، میزان توسعة کارآفرینی در تعاونیهای روستایی زنان روستایی استان مازندران در سطح خوب بوده است. نتایج یافتههای تحلیلی نیز نمایان ساخت که رابطة مثبت و معنی داری بین عوامل پیشبرندة توسعة کارآفرینی و میزان توسعة کارآفرینی وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه هم نشان داد که متغیرهای عوامل شخصیتی و آموزشیِ پیشبرندة توسعة کارآفرینی 40/18 درصد از تغییرات میزان توسعة کارآفرینی را تبیین کردند.
کلید واژگان
توسعة کارآفرینیتعاونیهای روستایی
زنان روستایی
استان مازندران
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیسازمان پدید آورنده
دانشآموختة کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساریاستادیار گروه کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری
استادیار گروه کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری




