توانمندسازی استادان پیشنیاز شکلگیری حرفهای فراگیران پزشکی
(ندگان)پدیدآور
افشار, لیلانوع مدرک
Textمقاله کوتاه
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: امروزه پذیرفته شده است که آموزش پزشکی به ویژه در زمینه آموزش منش و تعهد حرفهای، با چالشهایی روبهرو میباشد. علل متعددی برای این امر ذکر شده است، اما یکی از مهمترین دلایل این موضوع آن است که استادان پزشکی به طور معمول برای وظایف آموزشی خود تربیت نمیشوند و آموزش آنها در دوران تحصیل متمرکز بر جنبههای تکنیکی و دانشی رشته پزشکی میباشد. این مهم میتواند تأثیر زیادی بر شکلگیری حرفهای فراگیران داشته باشد و به دنبال آن، بر رابطه توأم با اعتماد ارایهکنندگان خدمات سلامت و جامعه تأثیر نامناسبی بگذارد. شیوه مطالعه: در پژوهش حاضر تلاش شد تا با توجه به اصول طراحی برنامههای توانمندسازی استادان، پیشنهادهای عملی برای طراحی یک برنامه آموزشی که بتواند به استادان پزشکی در آموزش اصول و مؤلفههای منش و تعهد حرفهای کمک نماید، مرور گردد. یافتهها: طراحی یک برنامه توانمندسازی به منظور تقویت فرایند شکلگیری حرفهای دانشجویان، نیازمند شناخت کافی از فرهنگ حاکم بر مؤسسه آموزشی، مشخص نمودن اهداف و اولویتهای مؤسسه، هدفگذاری مناسب آموزشی با در نظر گرفتن انواع روشهای آموزشی و به صورت میان رشتهای میباشد. نتیجهگیری: با توجه به این که هدف از توانمندسازی استادان، پرورش، ارتقا و تقویت تواناییهای اعضای هیأت علمی و سایر عناصر سازمان و به کارگیری مناسب آنها است، توجه به این امر میتواند در شکلگیری درست حرفهای فراگیران مؤثر باشد و منجر به تربیت حرفهمندانی در حوزه سلامت شود که با ایفای وظایف خود مراقبت از بیمار را ارتقا دهند.
کلید واژگان
استادانبرنامه توانمندسازی
منش حرفهای
حرفهایگری
استاد پزشکی
آموزش پزشکی
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کرمانVesnu Publications




