• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در علوم بالینی
    • دوره 2, شماره (4-3)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در علوم بالینی
    • دوره 2, شماره (4-3)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه مهارت‌های اجتماعی، سبک‌های ابراز هیجان و بدریخت‌انگاری با عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه اول شهرستان رودبار

    (ندگان)پدیدآور
    امیدی, شیوامقتدر, لیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    612.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    اصیل پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه:میزان پیشرفت و افت تحصیلی، یکی از ملاک‌های کارایی نظام آموزشی می‌باشد. کشف و بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی، به شناخت بهتر و پیش‌بینی متغیرهای مؤثر در مدرسه می‌انجامد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین مهارت‌های اجتماعی، سبک‌های ابراز هیجان و بدریخت‌انگاری با عملکرد تحصیلی در بین دانش‌آموزان بود. شیوه مطالعه: این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان رودبار در سال تحصیلی 95-1394 بود. تعداد این دانش‌آموزان 400 نفر در دو مدرسه بود که با استفاده از جدول Krejcie و Morgan، 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه ابرازگری هیجانی King و Emmons(EEQ یا Emotional Expressiveness Questionnaire) ، پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی نوجوانان  Inderbitzen و Foster ((TISS یا Teenage Inventory of Social Skills و پرسش‌نامه ترس از تصویر بدن Littleton و همکاران (Body Image Concern Inventory یا BICI) جمع‌آوری گردید. جهت ارزشیابی عملکرد دانش‌آموزان، از میانگین معدل دو ترم پیاپی آنان استفاده شد و معدل نمرات دو انحراف معیار پایین‌تر از ترم قبل به عنوان معیار افت تحصیلی قلمداد گردید. در نهایت، داده‌ها با استفاده از رگرسیون چند متغیره و همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها:یافته‌های آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که شاخص مهارت‌های اجتماعی توانست عملکرد تحصیلی را پیش‌بینی کند (0.010 > P). بر اساس نتایج همبستگی Pearson، ارتباط معنی‌داری بین مهارت اجتماعی و سبک‌های ابراز هیجان با عملکرد تحصیلی (0.010 > P) وجود داشت. همچنین، رابطه معنی‌داری بین بدریخت انگاری و عملکرد تحصیلی مشاهده شد (0.010 > P). P). بر اساس نتایج همبستگی Pearson، ارتباط معنی‌داری بین مهارت اجتماعی و سبک‌های ابراز هیجان با عملکرد تحصیلی (0.010 > P) وجود داشت. همچنین، رابطه معنی‌داری بین بدریخت انگاری و عملکرد تحصیلی مشاهده شد (0.010 > P). P) وجود داشت. همچنین، رابطه معنی‌داری بین بدریخت انگاری و عملکرد تحصیلی مشاهده شد (0.010 > P). P). نتیجه‌گیری: با توجه به وجود رابطه معنی‌دار بین متغیرهای مهارت اجتماعی، سبک‌های ابراز هیجان و بدریخت انگاری با عملکرد تحصیلی، می‌توان جهت ارتقای عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان از متغیرهای روان‌شناختی نیز در کنار سایر تکنیک‌های آموزشی در مدارس و مراکز آموزشی بهره جست.
    کلید واژگان
    مهارت اجتماعی
    هیجان
    اختلالات بدریخت‌انگاری
    عملکرد تحصیلی

    شماره نشریه
    43
    تاریخ نشر
    2017-09-23
    1396-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی کرمان
    Vesnu Publications
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
    استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

    شاپا
    ‪2588-4174
    URI
    https://dx.doi.org/10.22122/ajcr.2017.53941
    http://ajcr.kmu.ac.ir/article_53941.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/425943

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب