دوره 2, شماره 3

 

ارسال های اخیر

  • تأثیر قرآن و حدیث در ادب عرفانی 

    واعظ, بتول (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2011-08-23)
    در این مقاله نخست، مقوله‌ی مهم سیر و سلوک عرفانی و اسفار اربعه که اساس مکتب عرفان بر آن استوار است، از منظر کلام الهی بررسی و تحلیل شده است. در این بخش، با استناد به آیات بسیاری از قرآن کریم که در آنها به‌طور صریح یا ضمنی ...

  • قُدس از نگاه قرآن و عهدین 

    اشرفی, عباس (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2011-08-23)
    قُدس همواره مورد منازعه‌ی پیروان سه دین یهود، مسیحیّت و اسلام بوده است. این مقاله بیان‌دارنده‌ی نتیجه‌ی پرسشِ «چگونگی جایگاه قُدس در سه کتاب قرآن، عهد قدیم و عهد جدید» با روش تطبیقی (مقارنة الأدیان) می‌باشد و ضمن واژه‌شناسی ...

  • نقد معناشناختی روایت «مَا بَعَثَ اللّهُ أَنْبِیَائَهُ وَ رُسُلَهُ إِلَی عِبَادِهِ إِلّا لِیَعْقِلُوا عَنِ اللّهِ» 

    نصرتیان اهور, مهدی (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2011-08-23)
    سه معنا برای روایت «مَا بَعَثَ اللّهُ أَنْبِیَائَهُ وَ رُسُلَهُ إِلَی عِبَادِهِ إِلّا لِیَعْقِلُوا عَنِ اللّهِ» ارائه شده است. مطابق احتمال اوّل، هدایت‌کردن وظیفه‌ی انبیاء تلقی شده است. مطابق احتمال دوم، هدایت‌کردن از ...

  • رسالت جهانی پیامبر اسلام (ص) از منظر قرآن 

    حسن زاده, صالح؛ سلیمانی, حدیثه (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2011-08-23)
    آن روز که بار دیگر درِ رحمت الهی بر روی بندگان گشوده شد و کوه حرا میزبان اوّلین آیات حیات‌بخش الهی و خاتم‌النّبیین (ص) و جبرئیل امین (ع) بود، قلب محمد (ص) مدخل و منزل نزول وحی الهی شد و او به امر اله خواند: «إقرَأ باسمِ ...

  • تأثیر عوامل غیر معرفتی در شکل‌گیری باور از منظر قرآن کریم 

    میری, سید محسن (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2011-08-23)
    معرفت و به‌طور خاص باور و اعتقاد آدمی، یکی از مهم‌ترین ارکان در تعیین هویّت انسان و شکل‌گیری فرد و اجتماع است که از دیرباز مورد توجّه و پژوهش‌های فراوانی از دیدگاه‌های مختلف بوده است. یقیناً باورهای انسانی همانند سایر ...

  • درآمدی بر نظریّه‌ی «توصیف أثری قرآن» 

    بصیری, حمیدرضا (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2011-08-23)
    در میان احادیث معصومین (ع)، آن دسته از روایات که به شأن یا سبب صدور و نیز شرح و توضیح مفردات و مفاهیم یا ذکر مصداق آیات و ... اشاره و تصریح می‌کنند، عهده‌دار تفسیر أثری قرآن می‌باشند، امّا دسته‌ی دیگری از روایات، تنها به ...