مرور دوره 2, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
عوامل منع کتابت حدیث و پیامدهای آن
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2011-05-22)یکی از مسائل که در اسلام اهمیّت ویژهای دارد، بررسی تاریخ حدیث از این نظر است که نهی از کتابت حدیث به چه دلیل و هدفی انجام گرفت؟ آیا رسول خدا (ص) کتابت حدیث را نهی فرموده بود؟ و اگر آن حضرت منع نموده بود، چرا عدّهی چشمگیری ...
-
برهان صدّیقین و وجوب و امکان در اثبات واجب تعالی از منظر فلاسفهی بزرگ با تکیه بر قرآن و حدیث
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2011-05-22)در این جستار، اولاً به اختصار دیدگاه فلاسفهی مشّاء و آخرین یافتههای ایشان در اثبات وجود خدا با تکیه بر براهین وجوب و امکان و صدّیقین بررسی میشود. ثانیاً دیدگاه ویژهی ملّاصدرا در باب برهان صدیقین بیان خواهد شد. نکتهی ...
-
خداشناسی برهانی و شهودی با تکیه بر قرآن کریم و نهجالبلاغه
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2011-05-22)در این مقاله کوشش شده تا در دو بخش، خداشناسی برهانی و شهودی بهعنوان دو شیوهی شناخت خدای یگانه مورد تعمق و تأمل قرار گیرد. در قرآن کریم و به تبعیت از آن در نهجالبلاغه بهطور خاص به تبیین این دو راه خداشناسی پرداخته شده ...
-
دفاع امام صادق (ع) از قرآن در برابر شبهات زنادقه
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2011-05-22)قرآن کریم بهعنوان بزرگترین معجزهی جاوید پیامبر اسلام (ص) از همان ابتدای نزول آن، هدف اصلی هجوم تمام نویسندگان مخالف آن در شرق و غرب قرار گرفت. البتّه قرآن خود مخالفین خویش را به مبارزه دعوت نموده است و این دعوت تا قیامت ...
-
نیایشگاه در عهد قدیم، عهد جدید و قرآن
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2011-05-22)سؤال و درخواست بندگان خدا از خداوند قادر برای رفع حاجت و نیاز مادّی یا معنوی که مهمترین آن درخواست نجات از ضرر و مرگ میباشد، عمدتاً در نیایشگاهها صورت میپذیرد. این مقاله با روش تطبیقی در پی پاسخ به پرسشِ «چگونگی نیایشگاه ...
-
نسبیت معنایی در کاربرد قرآنی اُمّالکتاب
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2011-05-22)اصطلاح «اُمّالکتاب» سهبار در آیات قرآن بهکار رفته است. نظرهای گوناگونی در اینباره بیان شده است که باید گفت اتفاقنظر چشمگیری در میان آنها دیده نمیشود. برخی آن را در هر سه آیه یکی انگاشته و منطبق بر لوح محفوظ تلقّی ...



