مقدمهای بر اخلاق مالکیّت معنوی در کتابخانة دیجیتالی
(ندگان)پدیدآور
جعفری فر, نیرهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
برای هر پدیدآورنده اثری، دو گونه حقّ در نظر گرفته میشود: 1) حقّ مادی؛ 2) حقّ معنوی. حقّ مادی این است که مُزد زحمات پدیدآورنده از آن خودِ او باشد و شخص دیگری از آن سوءاستفاده نکند. حقّ معنوی که گاه حقّ اخلاقی نیز به آن اطلاق میشود، با عنوان "مالکیّت معنوی" شناخته میشود و از مقدسترین انواع مالکیّتها است که محدود به زمان و انتقالپذیر نیست. با پیشرفت علم و تکنولوژی و بهویژه اینترنت، تحولاتی در صنعت نشر اطلاعات رخ داده است که این تغییرات باعث ناکارآمدی قوانین مربوط به این عرصه شد. با توجه به اینکه از الزامات اصول اخلاق حرفهای کتابداری، احترام به حقّ مؤلف و مالکیّت معنوی و تلاش در راستای رعایت آن در هر شرایطی، احترام به حقوق مراجعان در مورد محرمانه بودن اطلاعات مربوط به آنها، حفاظت از مجموعه و فراهم کردن امکان دسترسی همه کاربران به اطلاعات مورد نیازشان است. این مقاله بهسبب نبود قوانین لازم درباره مالکیّت معنوی در فضای دیجیتال، با استفاده از روش سندی (کتابخانهای)، منابع مرتبط را واکاوی و به یافتههای آنها استناد کرده است تا با ارائه رویکردی اخلاقانه درباره مسئله مالکیّت معنوی، به تبیین تعهدات اخلاقی کتابخانههای دیجیتالی در سه مبحث کلی تعهدات اخلاقی درخصوص صاحبان آثار، تعهدات اخلاقی درخصوص کاربران و تعهدات اخلاقی درخصوص مجموعه کتابخانه دیجیتالی بپردازد.
کلید واژگان
اخلاقمالکیّت معنوی
کتابخانه دیجیتالی
فضای مجازی
اخلاق حرفهای
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانسازمان پدید آورنده
دانشگاه قمشاپا
2251-78982676-6760




