چارچوبی برای حفظ امنیت و پیشگیری از نقض حریم خصوصی اطلاعات دیجیتال کاربران در صنعت دیجیتال پس از مرگ و مسائل اخلاقی آن
(ندگان)پدیدآور
خوشیان, ناهیدرضایی شریف آبادی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عصر دیجیتال با تکیه بر فناوریهای اطلاعاتی فرصت حضور افراد و آثار آنها را در اینترنت و شبکههای اجتماعی فراهم آورده است. حجم زیادی از فضای وب را اطلاعات کاربرانی اشغال کرده که از دنیا رفتهاند. شرکتهای استارتآپ تجاری با هدف کسب درآمد به کسب و کاری با عنوان صنعت زندگی دیجیتال پس از مرگ (DAI) روی آوردهاند. هدف از این مقاله معرفی صنعت دیجیتال پس از مرگ و تبیین ضرورت تدوین چارچوب اخلاقی برای این صنعت است. روش پژوهش حاضر سندی یا کتابخانهای و متکی به رویکرد تحلیل مفهومی است. بر اساس یافتههای پژوهش، صنعت زندگی دیجیتال پس از مرگ، چهار دسته از خدمات پس از مرگ را در بر میگیرد: 1- خدمات مدیریت اطلاعاتی 2- خدمات پیامرسان پس از مرگ 3- خدمات یادبود و گرامیداشت آنلاین 4 - خدمات خلق دوباره. حفظ یا حذف کاربران در فضای دیجیتال به سیاستها و چارچوب اخلاقی ویژهای نیاز دارد که این شرکتها برای تضمین شأن و کرامت انسانی، حریم خصوصی و دیگر مسائل مرتبط اخلاقی باید این چارچوبها را در نظر بگیرند. توسعه و رشد بقایای دیجیتال پس از مرگ در شبکههای اجتماعی مسائل و مشکلات اخلاقی پیچیدهای را پدید میآورد که به بررسی دقیق نیاز دارند.
کلید واژگان
صنعت دیجیتال پس از مرگشرکتهای استارتآپ تجاری
زندگی پس از مرگ
چارچوب اخلاقی
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانسازمان پدید آورنده
دانشگاه الزهرادانشگاه الزهراء
شاپا
2251-78982676-6760




