دوره 7, شماره 23

 

ارسال های اخیر

  • اخلاق انسان‌ها در فلسفه‌ی نیچه 

    صافیان, محمد جواد؛ ملکی, سمیه (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان, 2011-05-22)
    در این مقاله نخست به نظر نیچه در مورد مرگ خدا و ابعاد مختلف آن اشاره می‌کنیم، سپس به بررسی دیدگاه کلی در مورد خدا در دین مسیحیت می‌پردازیم و خواهیم دید که نیچه معتقد است که انسان معاصر به دلایلی از جمله مرگ خدا نیست‌انگار ...

  • بررسی سقط جنین از دو دیدگاه وظیفه گرایانه و غایت گرایانه 

    پدیدآور نامشخص (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان, 2011-05-22)

  • نسبت اخلاق رواقی با دیدگاه طبیعت‌گرایانه 

    صادقی, افلاطون؛ براز, فرنگیس (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان, 2011-05-22)
    رواقیّون برای اثبات مبانی و اصول اخلاق خود از فلسفه، منطق، و طبیعیّات بهره گرفتند. آنها به اخلاق به عنوان علمی تجربی نگاه می‌کردند، و برای اثبات شیوه‌های اصولی خود، از تجربه‌پذیری امور و ارتباط علّی- معلولی پدیده‌ها کمک ...

  • بازسازی قضایای اخلاقی در حکمت متعالیه 

    شاملی, نصرالله (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان, 2011-05-22)
    یکى از ویژگى‏هاى حکمت متعالیه ملاصدرا اعتماد بر منطق عقل و استفاده از دستاوردهاى شهودى عقلانى متکلمان و عارفان است، به همین سبب سلسله مباحث عمیقى در قضایاى اخلاقى و فلسفه‏ى اخلاق از جانب متکلمان اسلامى پیرامون قضایاى منطقى ...

  • روش‌شناسی فهم گزاره‌های اخلاقی قرآن 

    سراج‌زاده, حسن (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان, 2011-05-22)
    بحث از گزاره‌های اخلاقی قرآن، یکی از مباحث مهم و کلیدی در فهم آموز‌های اخلاقی دین اسلام است. برای آشنایی با اخلاق در متون دینی، اخلاق پژوهان، به گونه‌ها و روش‌های مختلفی به این امر پرداخته‌اند. یکی از روش‌های اخلاق پژوهی ...

  • ویژگی‌های اخلاقی جامعه‌ی مطلوب دراندیشه علامه طباطبایی 

    سلطانی, مهدی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان, 2011-05-22)
    اسلام دینی اجتماعی است و احکام فردی آن نیز آهنگ اجتماعی دارد. هدف اسلام، نه تنها ساختن فرد دین‌دار، که جامعه‌ی دین‌دار است؛ جامعه‌ای که روابط اجتماعی آن بر اساس اهداف و احکام دین سامان گیرد، و سعادت فرد با سعادت ...