دوره 7, شماره 23
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
اخلاق انسانها در فلسفهی نیچه
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان, 2011-05-22)در این مقاله نخست به نظر نیچه در مورد مرگ خدا و ابعاد مختلف آن اشاره میکنیم، سپس به بررسی دیدگاه کلی در مورد خدا در دین مسیحیت میپردازیم و خواهیم دید که نیچه معتقد است که انسان معاصر به دلایلی از جمله مرگ خدا نیستانگار ...
-
بررسی سقط جنین از دو دیدگاه وظیفه گرایانه و غایت گرایانه
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان, 2011-05-22)
-
نسبت اخلاق رواقی با دیدگاه طبیعتگرایانه
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان, 2011-05-22)رواقیّون برای اثبات مبانی و اصول اخلاق خود از فلسفه، منطق، و طبیعیّات بهره گرفتند. آنها به اخلاق به عنوان علمی تجربی نگاه میکردند، و برای اثبات شیوههای اصولی خود، از تجربهپذیری امور و ارتباط علّی- معلولی پدیدهها کمک ...
-
بازسازی قضایای اخلاقی در حکمت متعالیه
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان, 2011-05-22)یکى از ویژگىهاى حکمت متعالیه ملاصدرا اعتماد بر منطق عقل و استفاده از دستاوردهاى شهودى عقلانى متکلمان و عارفان است، به همین سبب سلسله مباحث عمیقى در قضایاى اخلاقى و فلسفهى اخلاق از جانب متکلمان اسلامى پیرامون قضایاى منطقى ...
-
روششناسی فهم گزارههای اخلاقی قرآن
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان, 2011-05-22)بحث از گزارههای اخلاقی قرآن، یکی از مباحث مهم و کلیدی در فهم آموزهای اخلاقی دین اسلام است. برای آشنایی با اخلاق در متون دینی، اخلاق پژوهان، به گونهها و روشهای مختلفی به این امر پرداختهاند. یکی از روشهای اخلاق پژوهی ...
-
ویژگیهای اخلاقی جامعهی مطلوب دراندیشه علامه طباطبایی
(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان, 2011-05-22)اسلام دینی اجتماعی است و احکام فردی آن نیز آهنگ اجتماعی دارد. هدف اسلام، نه تنها ساختن فرد دیندار، که جامعهی دیندار است؛ جامعهای که روابط اجتماعی آن بر اساس اهداف و احکام دین سامان گیرد، و سعادت فرد با سعادت ...



