دوره 10, شماره 19
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
پارادایم تأویل دستورگرا در تبیین هرمنوتیکِ ادبیِ مؤلف محور در مطالعات نهج البلاغه
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی, 2019-03-21)جستار علمیِ پیشرو قصد دارد اصطلاحی به نام «هرمنوتیک ادبیِ مؤلف محور» و چگونگی کاربست آن را در حوزۀ مطالعات نهجالبلاغه بسط دهد، آن هم با تأمل بر کارکردِ معناشناختی پارادایمتأویلدستورگرا، به شیوۀ دستاوردهای دانشِ ...
-
اندیشه ورزی در آیینه قرآن و نهجالبلاغه
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی, 2019-03-21)این پژوهش باهدف بررسی جایگاه اندیشه ورزی در قرآن و نهجالبلاغه انجامشده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بود که از روش تحلیل و استنتاج استقرائی استفادهشد. جامعه اصلی پژوهش نهجالبلاغه (خطبهها، نامهها و حکمتها) و قرآن بود ...
-
بررسی تأثیر سبک ادبی خطب نهج البلاغه بر رسائل و خطب صابی و ابن نباته
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی, 2019-03-21)سبک شناسی، یکی از جدیدترین و دقیق ترین مکاتب نقد ادبی است که در سده ی اخیر، ادیبان و سخنوران توجه ویژه ای به آن نشان دادند. سبک شناسی ادبی برای شناخت نکات ظریف ادبی، با هدف تحلیل رابطه فرم و محتوای متن و شناسایی کیفیت ...
-
بررسی فرآیند نشانهشناسی اجتماعی در آموزههای علوی با تکیه بر نهجالبلاغه با تکیه بر هویّت و آداب معاشرت
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی, 2019-03-21)نشانه، پدیدهای ملموس و قابل مشاهده است که بهواسطۀ رابطهای که با یک پدیدۀ غایب دارد، جانشین آن میشود و بر آن دلالت میکند. نشانهشناسی، علمی است که به بررسی انواع نشانهها، عوامل حاضر در فرایند تولید و مبادله و تعبیر ...
-
بررسی و نقد ترجمه لایه بلاغی و ایدئولوژیک نامه 28 نهجالبلاغه از منظر سبکشناسی لایهای (مطالعه موردی: ترجمه سیدجعفر شهیدی)
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی, 2019-03-21)بدون شک نقد و بررسی ترجمههای نهج البلاغه، با رویکردها و روشهای نوین علمی، امری ضروری و انکارناپذیر است؛ پژوهش حاضر قصد دارد تا با هدف تبیین انتخابهای ترجمهای و با تکیه بر نظریه سبکشناسی لایهای، دو لایه بلاغی و ...
-
تحلیل شناختی استعاره در نهج البلاغه (بر پایه نظریة ترنر و فوکونیه)
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی, 2019-03-21)نظریۀ «آمیختگی مفهومی»، انگارهای چندفضایی است که از برجستهترین نظریات ژیل فوکونیه و مارک ترنر به شمار میآید. این نظریه در فهم پیچیدگیهای ذهن بشری با گذر از الگوی دو دامنهای، فضایی چهاردامنهای فراهم آورده که متشکل از ...
-
بررسی شیوه های تبادل معنا در جملات قصار نهج البلاغه بر مبنای رویکرد نقش گرای نظام مند هلیدی (2014)
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی, 2019-03-21)نظریه نقشگرای نظاممند هلیدی یکی از معروفترین نظریات زبانی است که از آن در تحلیل انواع متن به ویژه با هدف بررسی نقشهای مختلف زبانی استفاده میشود. هلیدی معتقد است، که اصلیترین هدف زبان، انتقال معناست؛ به همین منظور ...
-
رفتارشناسی رهبری اخلاقمدارانه امام علی(ع) در جنگ در پرتو آموزه های نهج البلاغة (مطالعه موردی: جنگ صفین)
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی, 2019-03-21)شناخت رفتار اخلاق مدارانه زمامدار پیش و پس از بهدست گرفتن حکومت می تواند سیاست های اخلاقی و میزان صداقت وی در عملکردهای بعدی وی را تبیین و برجسته تر بنمایاند. امام علی(ع)به عنوان یک زمامدار می کوشد با تأکید بر تقدّم اخلاق ...
-
واکاوی ریشه های تاریخی رهبری خدمتگزار از منظر امام علی (ع) در نهج البلاغه
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی, 2019-03-21)چکیدهاین پژوهش با تأسی از نامه های امام علی (ع) در نهج البلاغه بدنبال کشف و شناسایی شاخص ها و ویژگیهای رهبری خدمتگزار از دیدگاه ایشان است تا نتایج آن پاسخی به ابهامات موجود در زمینة چیستی رهبری خدمتگزار باشد.



