بررسی تطبیقی ایجاب عام در بیع
(ندگان)پدیدآور
مرادی, صادقپیرهادی, محمدرضا
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بر خلاف دیدگاهی کهایجاب عام را استثنا و مختص برخی از عقود مثل جعاله میداند، با توجه به سابقهی تاریخی ایجاب عام و تحولاتی که در روابط حقوقی اشخاص صورت گرفته است، این دیدگاه محل تأمل و اشکال است. ایجاب عام در بیع معاطاتی مثلایجاب فروش روزنامه به عمومیا اجارهی مختلط مثلایجاب عام در حمام عمومی به عموم یا ایجاب عام در وسائط نقلیهی عمومیبه عموم از مصادیق بارز ایجاب عام است که در زمانهای گذشته نیز رواج داشته است. با تحولات قرون اخیر و خصوصاً دهههای اخیر ایجاب عام از طریق آگهی در روزنامه یا آگهی دراینترنت و نظایر آن رواج یافته است و اشخاص گاهی با قصد ایجاب عام اقدام به عرضه و فروش کالای خود به عموم مینمایند. حقوق برخی از کشورها با این تحولات رفتاری متحول شده است و در برخی از قوانین موضوعه یا در رویهی قضایی برخی از کشورها، ایجاب عام در بیع پذیرفته شده و شرایط تحقق آن تبیین شده است و گاه ضمانت اجرایی آن نیز پیش بینی شده است. برخی از شرایط ایجاب عام با ایجاب به فردیا افراد معین یکسان است، ولی در مواردی شرایط ایجاب عام متفاوت و دارای قیود و شرایط صریح یا ضمنی است که دراین نوشته بررسی گردیده است.
کلید واژگان
ایجاب عامتخاطب
معاطات
نمایش کالا
شرایطایجاب عام
مصادیق ایجاب عام
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیشاپا
2383-16342383-3661



