انقلاب اسلامی و دیپلماسی فرهنگی: از نظریه تا عمل
(ندگان)پدیدآور
سیمبر, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دیپلماسی فرهنگی در ارتباط با ایجاد ذهنیت مناسب در مخاطبان فرهنگی است، اگر بخواهیم که یک دیپلماسی فرهنگی مؤثری داشته باشیم باید که تلاش کنیم اول خودمان را خوب بشناسیم و موفق شویم که ذهنیت مناسبی را در مخاطبان دیپلماسی فرهنگی ایجاد کنیم، اما اگر این ذهنیت، خدشهدار باشد قطعاً ارتقای دیپلماسی فرهنگی بسیار مشکل و پر چالش خواهد بود. استفاده از فرهنگ و به خدمت گرفتن ابزارهای فرهنگی در دیپلماسی در مقایسه با ابزارها و اهرمهای رایج دیگر در روابط بینالملل دارای مزایایی است که مهمترین آنها عبارتاند از مواجهشدن با مقاومت کمتر در جوامع و کشورهای مقصد، عاری بودن دیپلماسی فرهنگی از لحنی خصمانه در کنار جذابیت، حضور جدیتر بازیگران غیررسمی، نهادهای مدنی و اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی. دیپلماسی فرهنگی بیشتر به دنبال کشف، تعریف و ترویج ارزشها و منافع مشترک و جهانشمول و سپس، تأمین منافع ملی در چارچوب این ارزشها و منافع مشترک است. دیپلماسی فرهنگی میتواند خلاقانهتر، انعطافپذیرتر و حتی فرصتطلبانهتر از دیپلماسی کلاسیک و سنتی در بسیاری از حوزهها طراحی و اجرا گردد. در اینباره میتوان گفت دیپلماسی فرهنگی با سهولت بیشتری در همه لایههای جامعه رسوخ میکند و کمک میکند تا نوعی اعتمادسازی در میان مردم و دیگر کشورها ایجاد نماید و در این صورت قدرت آفرین نیز خواهد بود؛ اما همه اینها زمانی متحقق میشود که کشور صادرکننده فرهنگ خود از پیشنیازهای اولیه و لازم در تواناییهای درونی کشور خود برخوردار باشد مقاله حاضر ضمن معناسازی دیپلماسی فرهنگی، درصدد است تا به شاخصههای دیپلماسی فرهنگی ایران بپردازد. جمهوری اسلامی ایران تواناییهای زیادی در این خصوص دارد که بهشرط توانمندیهای درونی و استفاده بهینه از مؤلفههای فرهنگی میتواند به ارتقای پارامترهای قدرت نرم در دیپلماسی ایرانی و نهایتاً منافع ملی کمک کند.
کلید واژگان
دیپلماسی فرهنگیشناخت من
جمهوری اسلامی ایران
شاخصههای دیپلماسی فرهنگی
ساختارهای فرهنگی
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامیسازمان پدید آورنده
استاد گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه گیلانشاپا
2423-79732588-4999




