مدلسازی عددی تقاطع غیر همسطح تونل های حفاری شده به روش مکانیزه
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سید سعیدجلالی, سید محمد اسماعیلجلالی, میثمخراسانی, عمادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با افزایش روز افزون سازههای زیرزمینی، احداث این سازهها در مجاورت یکدیگر به ویژه ساخت یک تونل جدید در نزدیکی تونل پیشین در محیطهای شهری امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. در بخشی از مسیر احداث قطعه شرقی- غربی تونل خط 7 متروی تهران، ماشین حفاری مکانیزه با فاصله 25/2 متر از بالای تونل انتقال پساب ابوذر عبور میکند. در مقاله حاضر جهت بررسی اندرکنش بین دو تونل، مدلسازی عددی سهبُعدی با استفاده از نرمافزار FLAC3D انجام شده است. به این منظور ابتدا فرایند حفاری مکانیزه تونل ابوذر مدلسازی شده، سپس اثر حفر مرحلهای تونل متروی خط 7 بر سیستم نگهداری تونل ابوذر بررسی شده است. تاریخچه تغییرات نیروهای داخلی، لنگرهای خمشی و تغییر مکانهای سازه پوشش تونل ابوذر ارائه شده و مورد بررسی قرار گرفته است و توصیههای مهندسی در تحلیل تونلهای متقاطع غیر همسطح ارائه شده است. نتایج حاصل از مدلسازی نشان میدهد که پس از حفاری تونل مترو، سیستم نگهداری تونل ابوذر به دلیل افزایش ناحیه پلاستیک و آزاد سازی تنش، به سمت بالا جابجا خواهد شد. این جابجایی سبب ایجاد نیروهای داخلی بیش از مقادیر مجاز طراحی شده در لاینینگ تونل ابوذر خواهد شد.
کلید واژگان
تقاطع غیر همسطح تونلهااندرکنش تونلها
تونل خط 7 متروی تهران
تونل ابوذر
پایداری سیستم نگهداری
تونلسازی
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2018-10-231397-08-01
ناشر
دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک، دانشگاه صنعتی شاهروددانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه تهران
شاپا
2251-65652676-6795




