مبانی و راهکارهای حفظ حقوق بنیادین مشتریان و دریافتکنندگان خدمات از منظر فقه اسلامی
(ندگان)پدیدآور
سرکشیکیان, زهرا ساداتطباطبایی لطفی, عصمت الساداتاسدی کوه باد, هرمزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مسائل حقوقی مدرن، حقوق مشتریان و دریافت کنندگان خدمات است که بخشی از مسائل حقوق مصرف کنندگان را تشکیل می دهد. شناسایی و توجه به این حقوق می تواند موجبات رضایت مشتری و سلامت و کیفیت در ارائه خدمات را فراهم آورده، از منازعات در بازار خدمات جلوگیری نماید. در تحقیق حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین و بررسی مبانی و راهکارهای حمایت از حقوق مشتریان خدمات از منظر فقهای اسلامی، پرداخته شده است. در زمینه پاسداری از حق آزادی انتخاب و برخورداری از بازار رقابتی و ضد انحصاری، برخورداری از اطلاعات صحیح و کامل نسبت به خدمات، برخورداری از سلامتی و ایمنی خدمات، که از آنها به عنوان حقوق بنیادین مصرف کنندگان کالا و خدمات یاد میشود، مسائل و احکامی، با اختلافات جزئی در برخی موارد، در راستای جلوگیری از وقوع ضرر وجود دارد. حمایت دولت و دخالت در قبال خدمات زیان آور و رویه های فریب کارانه، از طریق نهاد حسبه و نهادهای دیگر مورد تأیید و تأکید است.
کلید واژگان
حقوق مصرف کنندهکار و خدمات
فقه
مشتری
عرضه کننده
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قمسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان،ایران.استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رامهرمز، رامهرمز، ایران.




