| dc.contributor.author | قربانی, محمدعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورشعبانعلی, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T12:21:22Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T12:21:22Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T12:21:22Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T12:21:22Z | |
| dc.date.issued | 2018-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-11-11 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-08-20 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قربانی, محمدعلی, پورشعبانعلی, محمد. (1397). تجسس از دیدگاه فقه امامیه. مطالعات فقهی و فلسفی, 9(33), 31-57. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-4945 | |
| dc.identifier.uri | http://aqojap.journal.qom-iau.ac.ir/article_544266.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/420413 | |
| dc.description.abstract | چکیده : <br /> ماهیّت و حکم اخلاقی تجسّس یکی از موضوعات مهم اخلاقی برای عموم مردم و به ویژه برای افرادی است که مقتضای شغلی آنها در ارتباط با تجسّس است ، مانند نیروهای انتظامی، امنیّتی، اطلاعاتی، روزنامه نگاران و اصحاب خبر. تجسّس در لغت به معنای،بررسی کردن، جست وجوکردن و کسب خبر است. تجسّس به تحقیق و تفحّص در امورمخفی و پنهان دیگران که ماهیّت شخصی و فردی دارد، گفته می شود. بنابر این، به کارگیری واژة تجسّس و تفحّص در اموری که ماهیّت ظاهر و آشکار دارند یا به تعبیردیگر، ماهیّت اجتماعی و جمعی دارند، صحیح نیست. سه نوع تجسّس با احکام جداگانه وجود دارد: تجسّس در امور شخصی ، تجسّس در امور اجتماعی وتجسّس در امور دشمن . تجسّس در امور شخصی افراد به حکم عقل و صریح آیه« ولاتجسّسوا »و روایات متعدد، جایز نیست. تجسّس در امور اجتماعی که عبارت بهتر برای آن «بازرسی»و«نظارت است »بنا بر دلیل عقلی و برخی روایات، جایز و در برخی شرایط واجب است. اطلاع از شرایط جامعه، نیازها و مطالبات مردم و ایجاد عدالت اجتماعی که از مهم ترین وظایف حاکم اسلامی است،وهمچنین دستیابی به آنها تا حد زیادی به گزینش مسئولان و کارگزاران حکومتی متعهد، مؤمن ومتخصص، وابسته است، نیازمند تحقیق و تفحّص از عملکرد دستگاه ها و سازمان ها ی اجتماعی است. تجسّس در مورد دشمنان حکومت و گردآوردن اطلاعات از آنها به حکم عقل وشرع جایز است .آیه چهارم سورة منافقون، سیره پیامبر(ص) وائمه اطهار(ع) بر جواز این امر دلالت دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 436 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات فقهی و فلسفی | fa_IR |
| dc.subject | تجسس | fa_IR |
| dc.subject | فقه | fa_IR |
| dc.subject | امامیه | fa_IR |
| dc.subject | جاسوسی | fa_IR |
| dc.subject | اسلام | fa_IR |
| dc.subject | فقه و مبانی حقوق | fa_IR |
| dc.title | تجسس از دیدگاه فقه امامیه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی،واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | ندارم | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 33 | |
| dc.citation.spage | 31 | |
| dc.citation.epage | 57 | |