• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • معماری و شهرسازی آرمان شهر
    • دوره 12, شماره 29
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • معماری و شهرسازی آرمان شهر
    • دوره 12, شماره 29
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازشناسی ارزش‌های معماری ایرانی مؤثر بر طراحی هتل‌های تجاری از منظر گردشگران خارجی

    (ندگان)پدیدآور
    مرادی, آرزوباقری, حسینملایری, هومن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.425 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در سال‌های اخیر شاهد رشد گردشگری تجاری هستیم که این موضوع نیازمند تأمین زیرساخت‌های محیطی به‌خصوص توسعه  هتل‌های تجاری است. اما در معماری هتل‌های موجود کمتر به هویت ایرانی هتل در جذب گردشگر توجه شده است. این در حالی است که معماری سنتی ایران به‌عنوان یکی از با ارزش‌ترین میراث‌های فرهنگ جهانی، این قابلیت را دارد که در طراحی هتل‌های تجاری موردتوجه قرار گیرد تا موجب افزایش حضور گردشگران و تعاملات اقتصادی و فرهنگی شود. هدف از این پژوهش، معرفی ارزش‌های کالبدی معماری ایرانی در جهت هویت بخشی به محیط هتل‌های تجاری است. از روش کمی در این تحقیق استفاده‌شده است بدین ترتیب که در ابتدا برای یافتن ارزش‌های کالبدی معماری ایرانی، به مطالعه تحقیقات معتبر در این حوزه پرداخته شد. در مرحله بعد با همکاری پنج متخصص در حوزه معماری ایرانی، پرسشنامه‌ای با 29 مؤلفه و ضریب آلفای کرونباخ 86/0 در پنج بخش (کاربری، بافت شهری، ترکیب رنگ، مصالح و دوره‌های تاریخی) طراحی شد. از آنجایی‌که اطلاعات دقیقی در مورد جامعه آماری وجود نداشت، از روش تعیین حجم نمونه جامعه نامعلوم استفاده شد و در نهایت به‌منظور نگرش‌سنجی از گردشگران خارجی مقیم هتل‌های شهر تهران، 201 پرسشنامه توزیع و برای تحلیل آن از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. تحلیل نتایج تحقیق نشان می‌دهد که به ترتیب نقوش هندسی (استفاده‌شده در مصالح و پوشش سقف)، حس مکان و رنگ ارزش‌های هویت‌بخش معماری ایرانی از منظر گردشگران خارجی هستند. همچنین گردشگران به فضاهای رنگین با نقوش هندسی و با قرابت به ویژگی‌های کالبدی دوره‌های تاریخی قاجاریه، صفویه و هخامنشی گرایش دارند. بنابراین بهره‌گیری از ارزش‌های کالبدی منتخب گردشگران خارجی می‌تواند در طراحی محیط هتل‌های تجاری موردتوجه قرار گیرد
    کلید واژگان
    معماری ایرانی
    ارزش‌های کالبدی
    گردشگران خارجی
    هتل‌های تجاری

    شماره نشریه
    29
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دکتر مصطفی بهزادفر
    Dr. Mostafa Behzadfar
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد مهندسی معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
    دانشجوی دکتری معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران.
    مربی معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، تهران، ایران.

    شاپا
    2008-5079
    2538-2365
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/aaud.2020.102375
    http://www.armanshahrjournal.com/article_102375.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/418137

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب