نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنقره کار, عبدالحمیدfa_IR
dc.contributor.authorمردمی, کریمfa_IR
dc.contributor.authorرئیسی, محمدمنانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:13:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:13:22Z
dc.date.available1399-07-09T12:13:22Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:13:22Z
dc.date.issued2013-02-19en_US
dc.date.issued1391-12-01fa_IR
dc.date.submitted2011-10-12en_US
dc.date.submitted1390-07-20fa_IR
dc.identifier.citationنقره کار, عبدالحمید, مردمی, کریم, رئیسی, محمدمنان. (1391). تأمّلی بر بنیانهای معرفت شناختی معماری معاصر. معماری و شهرسازی آرمان شهر, 5(9), 143-152.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5079
dc.identifier.issn2538-2365
dc.identifier.urihttp://www.armanshahrjournal.com/article_33247.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/417725
dc.description.abstractیکی از مباحثی که هنر و معماری سال های اخیر را به لحاظ مبانی نظری تحت الشعاع قرار داده، مباحث مرتبط با دانش"معرفت شناسی" و زیرشاخه های آن می باشد."نسبیّت شناخت" از مهم ترین مباحث مطرح در قلمرو معرفت شناسیِ هنر معاصر می باشد که با مسائلی نظیر تعیین جایگاه پدید آور اثر هنری، مخاطب اثر، چگونگی شکلگیری فرآیند فهم اثر و تعیین سهم هر یک در ب هوجود آمدن واقعه فهم مرتبط می شود. این مسائل ریشه در حوزه ای از معرفت شناسی تحت عنوان"معرفت شناسیِ متن" دارند که امروزه بیش از سایر زیرشاخه های معرفت شناسی، در زیرشاخه هرمنوتیک و به طور خاص هرمنوتیک مدرن نمود یافته است. مطابق با آخرین نظریاتی که در حوزه "معرفت شناسیِ متن" ارائه شده، همه فهم‌ها متأثر از پی شداوریِ مفسرین هستند و پی شداوری ها متأثر از سنت و تاریخ هستند. سنت و تاریخ هم در فراشدی سیال درحال تغییر دائم بوده، فاقد ثبات و ایستای یاند. طبق این نگاه، هر نوع ابژه ای از جمله ابژه های معماری باید متناسب با این فراشدِ سیال ارائه شده، از هندسه هایی در طراحی آثار معماری استفاده شود که متناظر با اصل "نسبیت شناخت" باشند. در این مقاله ضمن اتخاذ رویکردی تاریخی – تفسیری با بهره گیری توأمان از روش استدلالی – منطقی، پس از تعریف اجمالی "دانش معرفت شناسی " به تبیین اصل "نسبیت شناخت" به عنوان یکی از مهم ترین اصول معرفت شناسی معاصر پرداخته، سپس بررسی تأثیرات این اصل بر تحول های معماری معاصر پرداخته شده است. در قسمت پایانی مقاله نیز به نقد این نهضت فکری در بستری معرفتی –فلسفی پرداخته، نشان خواهیم داد که نسب یگراییِ محضی که بر پایه بنیان های فلسفی"معرفت شناسی متن" بیان می شود سبب می شود تا نتوان به هیچ معیار و ضابط های برای شناخت و ارزیابیِ روشمند آثار استناد نمود که این امر، ارزش فهم را دچار چالشی جدّی میکند چرا که هر فهمی را موجّه می نمایاند.fa_IR
dc.format.extent992
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدکتر مصطفی بهزادفرfa_IR
dc.publisherDr. Mostafa Behzadfaren_US
dc.relation.ispartofمعماری و شهرسازی آرمان شهرfa_IR
dc.relation.ispartofArmanshahr Architecture & Urban Developmenten_US
dc.subjectمعرفت شناسیِ متنfa_IR
dc.subjectمعماری معاصرfa_IR
dc.subjectنسبیّت شناختfa_IR
dc.subjectمؤلف اثرfa_IR
dc.subjectمخاطب اثرfa_IR
dc.titleتأمّلی بر بنیانهای معرفت شناختی معماری معاصرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دوره تخصصی دکتری معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue9
dc.citation.spage143
dc.citation.epage152


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد