اعتباریابی پرسشنامۀ عوامل مؤثر بر تصمیمگیری مشتریان ورزشی با رویکرد آمیختۀ بازاریابی
(ندگان)پدیدآور
تاری وردی, احمدپورسلطان زرندی, حسینکردلو, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دف از انجام این پژوهش، اعتباریابی پرسشنامه عوامل بازاریابی مؤثر بر تصمیم گیری مشتریان در باشگاههای ورزشی با رویکرد آمیخته بازاریابی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیۀ مشتریان مرد باشگاههای ورزشی (آمادگی جسمانی و بدنسازی) شهر قزوین (1500=N) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری برابر با 250 نفر برآورد گردید که به صورت تصادفی- خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامۀ عوامل بازاریابی مؤثر بر تصمیمگیری مشتریان (رنجبریان، 1385) که دارای 4 مؤلفه ترویج، قیمت، مکان و محصول میباشد، استفاده شد. روش امتیازگذاری بهسؤالات بر مبنای مقیاس لیکرت 5 ارزشی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با کمک متخصصان تربیتبدنی تعیین شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی درونی، آزمون KMO برای تعیین کفایت نمونهگیری، تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مؤلفهها و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه در نرم افزارهای آماری SPSS نسخۀ 18 و LISREL استفاده گردید. نتایج نشان داد که پایایی پرسشنامه عوامل بازاریابی مؤثر بر بازاریابی مشتریان 86/0 است. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل نشان داد که پرسشنامه از چهار عامل 1- ترویج، 2- قیمت، 3- مکان و 4- محصول اشباع شده است. این چهار عامل در مجموع قادر بودند 56/64 درصد از واریانس کل را تبیین کنند. در خصوص روایی سازه تمامی سؤالات رابطه معنیداری با عامل خود داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخصهای نسبت X2 به df(02/3)، 075/0=RMSEA، 93/0=CFI، 90/0=NFI و 93/0=RFI برازندگی مدل را تأیید نمودند. در نهایت روایی درونی و بیرونی مدل «عوامل بازاریابی مؤثر بر تصمیمگیری مشتریان» مورد تأیید قرار گرفت.
کلید واژگان
اعتباریابیآمیخته بازاریابی
تصمیم گیری
مشتریان ورزشی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی
شاپا
2345-55512538-5879




