بررسی تیتر روزنامههای ورزشی از دیدگاه گفتمانشناسی انتقادی: مطالعه موردی مسابقات تیمهای پرسپولیس ایران و الهلال عربستان
(ندگان)پدیدآور
کریمی فیروزجایی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رسانهها وسایل ارتباط جمعی مهمی هستند که نقش ممتاز و بسزایی در ساماندهی افکار عمومی دارند. روزنامه یکی از رسانههای موثر است که به دلیل داشتن مخاطب از سطوح مختلف جامعه، نقش خود را در تأثیرگذاری بر فرهنگ و جامعه حفظ نموده است. تیتر روزنامه به دلیل ارائه تصویری کلی از یک ماجرای خبری، اهمیت نسبی و طبقهبندی آن، برداشتی را برای مخاطبین فراهم میسازد. این پژوهش با روش گفتمانشناسی انتقادی و بر پایه چارچوب نظری و مدل سهبعدی نورمن فرکلاف (1992) به بررسی تیتر برخی روزنامههای ورزشی در خصوص مسابقات فوتبال بین ایران و عربستان سعودی میپردازد. پرسشهای اساسی این پژوهش عبارت است از اینکه نویسنده در انتخاب تیترهای ورزشی از چه راهکارهای زبانشناختی استفاده نموده است و چه رویکردهای ایدئولوژیک و باورهای فرهنگی و اجتماعی در انتخاب تیترها در سه سطح متن، تعامل و بافت اجتماعی نهفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تیترهای ورزشی هم از حیث استفاده از راهکارهای زبانشناختی و هم از بعد جهتگیری فرهنگی و ایدئولوژیک، سبک ویژهای دارند.
کلید واژگان
گفتمانگفتمانشناسی انتقادی
فوتبال
الگوی فرکلاف
رسانههای ورزشی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-01-211396-11-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان شناسی دانشگاه پیام نورشاپا
2345-55512538-5879




