استاندارد سازی نسخه فارسی پرسشنامه رضایتمندی مشتریان باشگاههای بدنسازی و ایروبیک: سنجش روایی و پایایی
(ندگان)پدیدآور
محمودی, احمدیونسی, جلیلمتقی شهری, محمد حسنشهلائی باقری, جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، استانداردسازی (سنجش روایی و پایایی) نسخه فارسی پرسشنامه رضایتمندی مشتریان است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی و ایروبیک شهر تهران تشکیل میدادند که حداقل 6 ماه سابقه عضویت در این مراکز را دارا بودند (100000=N). با استفاده از جدول مورگان، 417 نفر از مشتریان که حائز شرایط لازم بودند، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 20 سؤالی رضایتمندی چین لیو (2008) دارای 5 مؤلفه ظاهر باشگاه، کارکنان، تسهیلات، ترویج، تجهیزات و امکانات بود که روش نمرهگذاری به سؤالات بر اساس طیف 5 گزینهای لیکرت (از کاملاً مخالف=1 و کاملاً موافقم=5) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از صحت ترجمه نسخه فارسی، توسط اساتید متخصص در حوزه بازاریابی ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد (90/0=α). در ادامه برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ، از آزمون KMO و کرویت بارتلت برای تعیین کفایت نمونهگیری و برای تعیین روایی سازه پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL انجام گرفت. یافتههای پژوهش در خصوص روایی سازه بر اساس میزان روابط و T-Value نشان داد که تمامی سؤالات ارتباط معنیداری با مؤلفهها داشتند و توانستند پیشبین خوبی برای مؤلفه خود باشند. همچنین شاخصهای نسبت χ2 به df (73/4)، 076/0=RMSEA، 91/0=NNFL، 92/0=AGFL و 95/0=PGFL بود که همگی برازش مدل را تأیید کردند. بنابراین روایی سازه و ساختار عاملی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت
کلید واژگان
استاندارد سازیرضایتمندی
روایی
پایایی
مشتریان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائیاستادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2345-55512538-5879




