| dc.contributor.author | زارعی موینی, سکینه | fa_IR |
| dc.contributor.author | زارعی, محمد ابراهیم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T12:11:02Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T12:11:02Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T12:11:02Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T12:11:02Z | |
| dc.date.issued | 2019-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-04-14 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-01-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | زارعی موینی, سکینه, زارعی, محمد ابراهیم. (1398). معماری مسجد، کتیبهنگاری و آرایههای دوره قاجار با تأکید بر مسجدالنبی قزوین. دو فصلنامه هنرهای حوزه کاسپین, 1(1), 187-202. doi: 10.22080/artech.2019.2249 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-3756 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22080/artech.2019.2249 | |
| dc.identifier.uri | http://artech.journals.umz.ac.ir/article_2249.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416946 | |
| dc.description.abstract | مساجد شاهی یا سلطانی یکی از انواع مساجدی هستند که در دوره صفویه ظهور نمودند. سازندگان این مساجد، مرکز ثقل امور دینی را از مساجد جامع به این گونه مساجد منتقل کردند، تا آنان که نامشان با مسجد همراه بود نیز، در مرکز توجه عموم قرار گیرند. ساخت مساجد شاهی در دوره قاجار به خصوص در دوره حکومت فتحعلیشاه قاجار توسعه و گسترش بسیاری یافت به گونهای که در پنج شهر، قزوین، تهران، زنجان، بروجرد و سمنان مساجد شاهی ساخته شدند. مسجدالنبی قزوین به عنوان یکی از مساجد سلطانی دوره قاجار، دارای ویژگیهای مشترک و همچنین تفاوتهایی با مساجد سلطانی دیگر است.این مسجد در موقعیت و بافت ویژهای ساخته شده است به گونهای که با داشتن ورودیهای سهگانه بخشهای مختلف بازار را به هم پیوند میدهد. ورودیهای سهگانه اصلی مسجدالنبی،در مساجد شاهی دورهی قاجار مورد توجه بوده است. این نوع طرح از ویژگیهای معماری عصر قاجار است و در دورههای قبلی مشاهده نمیشود.یکی از موارد بحثانگیز در رابطه با مسجدالنبی قزوین، تاریخ دقیق بنای مسجد و محتوای کتیبه های آن است. نوشتههای سیاحان و جهانگردان و نیز، سبک معماری، تزیینات وکتیبههای تاریخدار موجود در بنا تعلق این مسجد را به دوره فتحلعلیشاه قاجار تایید میکنند و به نظر میرسد هدف خاصی در انتخاب آیات و احادیث برای کتیبهنگاری وجود داشته است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2287 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه مازندران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دو فصلنامه هنرهای حوزه کاسپین | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Art and Techniqe | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22080/artech.2019.2249 | |
| dc.subject | قزوین | fa_IR |
| dc.subject | دوره قاجار | fa_IR |
| dc.subject | مسجدالنبی | fa_IR |
| dc.subject | کتیبهنگاری | fa_IR |
| dc.title | معماری مسجد، کتیبهنگاری و آرایههای دوره قاجار با تأکید بر مسجدالنبی قزوین | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه بوعلی سینا همدان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 187 | |
| dc.citation.epage | 202 | |