• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 8, شماره 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 8, شماره 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی پدیده بدبینی تحصیلی دانشجویان آموزش از راه دور: شناسایی نشانگان و ابعاد به روش کیفی

    (ندگان)پدیدآور
    اشرفی, سکینهزین ابادی, حسن رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    728.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی پدیده­ی بدبینی دانشجویان آموزش از راه دور، به‌منظور ایجاد یک چارچوب مفهومی و توسعه­ی مبانی نظری آن بود. روش: این پژوهش از نوع پژوهش­های کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. مشارکت­کنندگان در این پژوهش 18 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر تهران در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی در سال تحصیلی 1396-1395 بودند. انتخاب مشارکت­کنندگان بر حسب تجربه و نیز آشنایی کلی با موضوع صورت گرفت. داده­ها از طریق مصاحبه، به روش هدایت کلیات و به‌صورت نیمه ساختاریافته، گردآوری شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. داده­ها با استفاده از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که 54 نشانگر شناسایی شده در چهار بعد بدبینی نسبت به استاد، بدبینی نسبت به دانشگاه، بدبینی اجتماعی و بدبینی شخصیتی تبیین و دسته‌بندی شد. نتیجه­گیری: بدبینیتحصیلی دانشجویان یک عامل مهم و تأثیرگذار در شرکت و تکمیل دوره­های آموزش از راه دور است که نیازمند شناسایی و بررسی است.
    کلید واژگان
    بدبینی نسبت به استاد
    بدبینی نسبت به دانشگاه
    بدبینی اجتماعی و بدبینی شخصیتی

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ایران.
    دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران ایران.

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2020.14232.1634
    https://asj.basu.ac.ir/article_3363.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/416701

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • واکاوی پدیدۀ بدبینی سازمانی معلمان در مدارس: پژوهشی کیفی 

      نجاتی حاتمیان, لیلا؛ عباسیان, حسین؛ زین آبادی, حسن رضا؛ آراسته, حمید رضا (دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan, 2019-12-22)
      چکیده بدبینی نوعی نگرش منفی نسبت به اطرافیان، وقایع، امور و فعالیت های پیرامون است که ناشی از عدم اعتماد و باور به راستی و درستی آن ها می شود. انسان ها همواره به تفسیر محیط اطراف خود می پردازند پس هر جا که انسان فعالیت ...

    • طراحی الگوی بدبینی سازمانی دردانشگاه ( مورد مطالعه دانشگاه های دولتی،آزاد و پیام نور شهرستان کاشان) 

      شکرریز, جواد؛ نصر اصفهانی, علی؛ صفری, علی (انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society, 2021-09-23)
      پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بدبینی سازمانی مبتنی بر رویکرد داده بنیاد در دانشگاه‌های شهرستان کاشان انجام‌ گرفته است.روش تحقیق آمیخته ازنوع طرح متوالی اکتشافی است. در بخش کیفی از روش داده بنیاد جهت طراحی الگوی بدبینی ...

    • مدل‌یابیِ ساختاری- تفسیری از عوامل مؤثر بر بدبینیِ سازمانی 

      بلوچی, حسین؛ رستگار, عباسعلی (دانـشـگـاه پــیــام نـــورPayame Nour University, 2015-08-23)
      بدبینی سازمانی یکی از مهم‌ترین پدیده‌های قرن حاضر در مشکلات سازمانی است. عوامل زیادی در پیدایش این بدبینی در سازمان مؤثرند.

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب